Сучасна українська естрадна пісня як засіб трансляції культурної ідентичності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276688

Ключові слова:

сучасна українська естрадна пісня, масова культура, культурна ідентичність, ідентифікація, національні традиції

Анотація

Мета статті — виявити особливості сучасної української естрадної пісні як засобу трансляції культурної ідентичності. Результати дослідження. У процесі системного культурологічного аналізу сучасної української естрадної пісні як явища культури було конкретизовано соціокультурну модель і сутність українського феномену культурної ідентичності. Сучасна українська естрадна пісня визначена як культуровідтворюючий, культуротранслюючий та культурогенеруючий феномен. Наукова новизна. Досліджено сучасну українську естрадну пісню в контексті феномену культурної ідентичності; розглянуто місце і значення української естрадної пісні в соціокультурному житті українського народу; проаналізовано вимоги до сучасної української естрадної пісні як соціокультурного феномену. Висновки. Українська естрадна пісня — важлива частина соціокультурного життя сучасного суспільства, соціальною функцією якої є визначення ціннісних орієнтирів, укріплення морально-етичних норм, формування художньо-естетичного смаку, збереження та розвиток національних традицій. Сучасні українські естрадні виконавці маніфестують нову модель суспільної свідомості, яка визнає і поважає право нації на самостійність і незалежність. Власне, через їх художнє самовираження можна побачити картину світу сучасного українця — такого, яким би він хотів себе бачити та відчувати. Українська естрадна пісня є унікальним транслятором культурної ідентичності завдяки відповідному інструментарію етичного впливу на людину — емоційному співпереживанню як ідентифікації настрою реципієнта з сенсовим розгортанням музичного твору. Перспективи подальших досліджень полягають у комплексному аналізі проблематики розвитку української естрадної пісні як засобу трансляції культурної ідентичності в контексті російського військового вторгнення та його впливу на культуротворчу функцію естрадного мистецтва.

Біографія автора

Анна Бурлака, Київський національний університет культури і мистецтв

Aспірантка

Посилання

Chebotar, M. Yu. (2020). Vokalna estrada Ukrainy v kulturnomu prostori XXІ stolittia [Vocal variety show of Ukraine in the cultural space of the 21st century]. Art-platforma, 1(1), 337–351 [in Ukrainian].

Drabchuk, Yu. P. (2013). Pop-kultura i yii vplyv na liudsku svidomist [Pop culture and its influence on human consciousness]. Bulletin of Mariupol State University. Series: Philosophy, culture studies, sociology, 6, 33–38 [in Ukrainian].

Kalashnikova, A. (2016). Suchasnyi spozhyva produktiv mystetstva [Modern consumer of art products]. Aspects of Historical Musicology, 8, 106–118 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2013). Modyfikatsii identychnosti v ukrainskii masovii kulturi (vypadok vplyvu mas-medii) [Modifications of identity in Ukrainian mass culture (a case of mass media influence)]. In Filosofsko-antropolohichni studii. Vyznachalni vymiry suchasnoho filosofsko-antropolohichnoho znannia [Philosophical and Anthropological Studies. Determining dimensions of modern philosophical and anthropological knowledge] (pp. 171–187). Stylos [in Ukrainian].

Oronovskyi, A. I., Tsap, H. V., & Oronovska, L. D. (2021). Okremi aspekty rozvytku ukrainskoi estradnoi pisni u postkolonialnyi period kintsia XX – pochatku XXІ stolittia [Certain aspects of the development of Ukrainian pop song in the post-colonial period of the late 20th – early 21st centuries]. Notes on art criticism, 40, 145–152 [in Ukrainian].

Osypenko, V. V. (2018). Narodnopisenna tradytsiia u vykonavskii praktytsi suchasnykh ukrainskykh estradnykh spivakiv [The folk song tradition in the performing practice of modern Ukrainian pop singers]. World science, 3(31), 6, 38–42

Ovsiannikova, N. Yu. (2022). Ukrainska estradna pisnia: tendentsii rozvytku [Ukrainian pop song: development trends]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 170–173 [in Ukrainian].

Popova, A. B. (2022). Suchasni estradni pisni yak zasib borotby: ukrainski realii [Modern pop songs as a means of struggle: Ukrainian realities]. In Muzyka v dialozi z suchasnistiu: osvitni, mystetstvoznavchi, kulturolohichni studii [Music in dialogue with modernity: educational, art history, cultural studies] [Proceedings of the Conference] (pp. 43–45). Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].

Riabukha, T. M. (2017). Vytoky ta intonatsiini skladovi ukrainskoi pisennoi estrady [Origins and intonation components of the Ukrainian pop song] [PhD Dissertation, Kharkiv I. P. Kotlyarevsky National University of Arts] [in Ukrainian].

Shershova, T. V. (2021). Kulturna pamiat yak chynnyk formuvannia natsionalnoi identychnosti (na materialakh narodno-pisennykh praktyk Poltavshchyny) [Cultural memory as a factor in the formation of national identity (on the materials of folk song practices of the Poltava Region)] [Doctoral Dissertation, National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Solodovnyka, V. (1998). Estrada [Stage]. In O. Hrytsenko ed., Narysy ukrainskoi populiarnoi kultury [Essays on Ukrainian popular culture] (pp. 139–160). Ukrainian Center for Cultural Studies [in Ukrainian].

Suhrobova, Yu. (2011). Kulturna identychnist yak intehruiucha forma samototozhnosti osobystosti y kolektyvu v suchasnomu polietnichnomu suspilstvi Ukrainy [Cultural identity as an integrating form of individual and collective self-identity in the modern multi-ethnic society of Ukraine]. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 4, 77–81 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Бурлака, А. (2023). Сучасна українська естрадна пісня як засіб трансляції культурної ідентичності. Питання культурології, (41), 43–51. https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276688

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ