Прояви імерсивності в сучасних культурних практиках

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276696

Ключові слова:

культура, культурні практики, імерсивність, інтерактивність, середовище, ефект занурення, культурний досвід

Анотація

Мета статті — дослідити основні характеристики та особливості прояву феномену імерсивності в контексті культурних практик. Результати дослідження ґрунтуються на виявленні різноманітних типів і специфічних аспектів функціонування імерсивних практик у просторі культури. Визначено, що імерсивність — це унікальна властивість середовища культурної практики, що є системним самоорганізовуваним конструктом, наділена властивостями глибинного занурення, присутності в ньому суб’єкта, інтерактивності, внутрішньосуб’єктної просторової локалізації, когнітивного доступу, насиченості, пластичності та цілісності. Метою імерсивності є створення безпосереднього зв’язку між об’єктом, подією, дією та її сприйняттям людиною для глибинного занурення в культурне середовище: театральне, кінематографічне, виставкове, музейне, екскурсійне, розважальне та ін. З’ясовано, що імерсивні культурні практики створюють ефект занурення завдяки використанню спеціальних технологій — світлових і звукових установок, відеоінсталяцій різної складності, віртуальної/доповненої реальності. Наукова новизна. Досліджено феномен імерсивності, основні характеристики та особливості її прояву в контексті культурних практик. Запропоновано визначення імерсивності та типологізацію імерсивних культурних практик. Висновки. У статті окреслено специфічні характеристики імерсивності (порушення стану психологічної захищеності (зони комфорту) людини та сприйняття культурного продукту «зсередини»; вплив на периферійну анатомо-фізіологічну систему; створення ефекту справжньої реальності в межах культурної практики). З’ясовано, що сучасні імерсивні культурні практики можна типологізувати за форматами занурення; технологіями, що використовуються для створення ефекту занурення; місцем проведення; формою запропонованого культурного досвіду.

Біографії авторів

Олена Губернатор, Київський національний університет культури і мистецтв

Здобувач

Олексій Красненко, Київський національний університет культури і мистецтв

Здобувач

Посилання

Babii, N. P. (2020). Aktualni kulturno-mystetski praktyky ta protsesy: problematyka naukovoho dyskursu [Current cultural and artistic practices and processes: issues of scientific discourse]. Issues in Cultural Studies, 36, 69–78 [in Ukrainian].

Beck, M. (2023). A Lived Experience–Immersive Multi-Sensorial Art Exhibitions as a New Kind of (Not That) 'Cheap Images'. Arts, 12(1), Article 16. https://doi.org/10.3390/arts12010016 [in English].

Bekele, M. K., & Champion, E. (2019). A Comparison of Immersive Realities and Interaction Methods: Cultural Learning in Virtual Heritage. Frontiers in Robotics and AI, 6, Article 91. https://doi.org/10.3389/frobt.2019.00091 [in English].

Calleja, G. (2011). In-Game: From Immersion to Incorporation. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/8429.001.0001

Cecotti, H. (2022). Cultural Heritage in Fully Immersive Virtual Reality. Virtual Worlds, 1(1), 82–102. https://doi.org/10.3390/virtualworlds1010006 [in English].

Chepelyk, O. (2021). Imersyvni seredovyshcha, VR, AR v ukrainskomu suchasnomu mystetstvi ostannikh rokiv [Immersive environments, VR, AR in Ukrainian contemporary art of recent years]. Contemporary Art, 17, 23–40. https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248423 [in Ukrainian].

Chuprii, L., & Nastoiashcha, K. (2020). Kulturni praktyky naselennia mista Kyieva ta Kyivskoi oblasti [Cultural practices of the population of the city of Kyiv and the Kyiv region]. Research Institute of Ukrainian Studies of the Ministry of Education and Science of Ukraine [in Ukrainian].

Kopiievska, O. R. (2019). Kulturni praktyky v dyskursi cultural studies [Cultural practices in the discourse of cultural studies]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 49–53. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.175374 [in Ukrainian].

Kunderevych, O. V., Kyrylenko, K. M., & Beniuk, O. B. (2021). Imersyvnist yak mystetska stratehiia pochatku XXІ stolittia (analiz teatralnoho dosvidu ta yoho filosofskykh pidvalyn) [Immersion as an artistic strategy of the beginning of the 21st century (analysis of theatrical experience and its philosophical foundations)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 45, 174–182. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247390 [in Ukrainian].

Lanchak, Ya. M. (2022, April 21). Rozvytok imersyvnoho teatru v Ukraini: estetyka komunikatsii [Development of immersive theatre in Ukraine: aesthetics of communication]. In Stsenichne mystetstvo: suchasna leksyka ta formotvorchi protsesy [Stage art: modern vocabulary and form-making processes] [Proceedings of the Conference] (pp. 57–61). KNUKiM Publishing Centre [in Ukrainian].

Leontiev, S. A., Chulkova, T. M., & Hranatyrko, B. V. (2021, November 11–12). Rol tsyfrovykh tekhnolohii u prezentatsii suchasnoho ukrainskoho mystetstva na prykladi vystavkovoi diialnosti Shevchenkivskoho natsionalnoho zapovidnyka [The role of digital technologies in the presentation of modern Ukrainian art on the example of the exhibition activity of the Shevchenko National Preserve]. In Suchasne ukrainske mystetstvo: kontsepty, stratehii, vizualni praktyky [Modern Ukrainian art: concepts, strategies, visual practices] [Proceedings of the Conference] (pp. 81–84). Cherkasy Regional Art Museum [in Ukrainian].

Miednikova, H. S. (2017). Kontsept "kulturni praktyky" ta yoho rol v transformatsii suchasnoi kultury [The concept of “cultural practices” and its role in the transformation of modern culture]. Scientific journal National Pedagogical Dragomanov University. Series 7: Religious Studies. Culturology. Philosophy, 37(50), 30–39 [in Ukrainian].

Othman, M. K., Nogoibaeva, A., Leong, L. S., & Barawi, M. H. (2022). Usability evaluation of a virtual reality smartphone app for a living museum. Universal Access in the Information Society, 21(4), 995–1012. https://doi.org/10.1007/s10209-021-00820-4 [in English].

Park, J., Kang, H., Huh, C., & Lee, M. J. (2022). Do Immersive Displays Influence Exhibition Attendees’ Satisfaction?: A Stimulus-Organism-Response Approach. Sustainability, 14(10), Article 6344. https://doi.org/10.3390/su14106344 [in English].

Podolska, Ye. A., Lykhvar, V. D., & Ivanova, K. A. (2003). Kulturolohiia [Culturology]. Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Shyber, O. O. (2021). Evoliutsiia rekreatsiino-dozvillievykh praktyk: vid klasychnoho do kreatyvnoho konsiumeryzmu [Evolution of recreational and leisure practices: from classical to creative consumerism]. Culture and contemporaneity, 1, 93–98 [in Ukrainian].

Skliar, S. (2010). Kulturno-dozvillievi praktyky yak sotsiokulturne yavyshche: kontseptualni zasady vyvchennia [Cultural and leisure practices as a sociocultural phenomenon: conceptual foundations of study]. Actual problems of sociology, psychology, pedagogy, 10, 146–153 [in Ukrainian].

Skokova, L. (2014). Kulturni prakyky yak rukh u prostori mozhlyvostei [Cultural practices as a movement in the space of possibilities]. The Culturology Ideas, 7, 90–97 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Губернатор, О., & Красненко, О. (2023). Прояви імерсивності в сучасних культурних практиках. Питання культурології, (41), 89–99. https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276696

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ