Вплив імерсивних технологій на сприйняття мистецтва в контексті трансформації сучасного артринку: культурологічні аспекти дослідження
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276701Ключові слова:
артринок, імерсивність, культурні практики, віртуальна реальність, доповнена реальність, розширена реальність, мистецтво, занурення, культурний досвідАнотація
Мета статті — дослідити вплив імерсивних технологій на сприйняття мистецтва в контексті трансформацій сучасного артринку. Результати дослідження. Твори мистецтва із застосуванням імерсивних технологій розглядаються як перспективний напрям для розвитку артринку з огляду на їх переваги (нівелювання дистанції між митцем та публікою, збереження ринку мистецтва під час світової пандемії) та обмеження (відсутність критеріїв для підтвердження оригінальності твору мистецтва та ін.). Розглянуто роль імерсивних технологій крізь призму створення, споживання, регулювання та поширення творів мистецтва; підтверджено їх інноваційні способи презентації у галереях, музеях, художніх ярмарках, бієнале. Аналіз останніх виставок у провідних музеях і галереях («Alienarium 5», «3х3х6», «ULTRAMARIN — An Immersive Exhibition», «Ukraine: Land of the Brave», «Імерсивний світ Тараса Шевченка» та ін.) та аукціонах (Sotheby’s, Christie’s) показав, що ефект занурення стає важливим чинником трансформації сприйняття мистецтва. Аукціонні доми та галереї почали включати захопливі твори мистецтва у свої заходи, щоб залучити міленіалів як нову групу колекціонерів і стимулювати нові продажі. Наукова новизна полягає в дослідженні впливу імерсивних технологій на сприйняття мистецтва та трансформацію артринку, зокрема на формування нової культурної моделі функціонування творів мистецтва, що обумовлено пандемією COVID-19. Висновки. Дослідження показало, що імерсивні технології, які надають художникам нові можливості, розширюють культурний досвід та оновлюють класичні твори мистецтва, впливають на сприйняття мистецтва. Визначено, що мистецькі виставки з ефектом занурення мають потенціал для трансформації сфери культури та мистецтва через залучення нових колекціонерів та формування нової екосистеми функціонування мистецтва, яка враховує економічні та символічні аспекти артринку.
Посилання
Alleyne, A. (2022). From Augmented Reality to Immersive Experiences, Technology Is Rewiring Museums. Sotheby’s. https://www.sothebys.com/en/articles/from-augmented-reality-to-immersive-experiences-museums-are-applying-technology-in-ambitious-ways [in English].
ArtLab: Our new technology and research division. (2020, April 9). Hauser & Wirth. https://www.hauserwirth.com/news/28281-artlab-new-technology-research-division/ [in English].
Buchholz, L., Fine, G. A., & Wohl, H. (2020). Art markets in crisis: how personal bonds and market subcultures mediate the effects of COVID-19. American journal of Cultural Sociology, 8, 462–476. https://doi.org/10.1057/s41290-020-00119-6 [in English].
Chepelyk, O. (2019). Proekt "Meta-Fizychnyi Chaso-Prostir" v alhorytmi Venetsiiskoi biienale [The Meta-Physical Time Project in the Venice Biennale algorithm]. Contemporary Art, 15, 185–202. https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185939 [in Ukrainian].
Chepelyk, O. (2021). Imersyvni seredovyshcha, VR, AR v ukrainskomu suchasnomu mystetstvi ostannikh rokiv [Immersive environments, VR, AR in the Ukrainian contemporary art of recent years]. Contemporary Art, 17, 23–40. https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248423 [in Ukrainian].
Decani, O. (2022, May 9). Millennials and Their Role in the Modern Art Market. World Art News. https://worldart.news/2022/05/09/millennials-and-their-role-in-the-modern-art-market/ [in English].
Dominique Gonzalez-Foerster: Alienarium 5. (2022, April 14–September 4). Serpentine. https://www.serpentinegalleries.org/whats-on/dominique-gonzalez-foerster-alienarium-5/ [in English].
Droitcour, B. (2021, April 1). Immersive Art Unlocks a Whole New World. Sotheby’s. https://www.sothebys.com/en/articles/immersive-art-unlocks-a-whole-new-world [in English].
From Our Walls to Yours in Augmented Reality. (n.d.). Christie’s. Retrieved 05 January, 2023, from https://www.christies.com/auctions/augmented-reality [in English].
Immersive technologies in art: interactive online galleries, art piece creation, and NFs. (2022 September 5). Cappasity. https://medium.com/cappasity-blog/immersive-technologies-in-art-interactive-online-galleries-art-piece-creation-and-nfts-b9898ed2193d [in English].
Kumar, R. (2023, February 14). Investigating curated experimental and immersive works at the Students’ Biennale. Stirworld. https://www.stirworld.com/see-features-investigating-curated-experimental-and-immersive-works-at-the-students-biennale [in English].
Leontiev, S. A., Chulkova, T. M., & Hranatyrko, B. V. (2021, November 11–12). Rol tsyfrovykh tekhnolohii u prezentatsii suchasnoho ukrainskoho mystetstva na prykladi vystavkovoi diialnosti Shevchenkivskoho natsionalnoho zapovidnyka [The role of digital technologies in the presentation of contemporary Ukrainian art on the example of exhibition activities of the Shevchenko National Reserve]. In Suchasne ukrainske mystetstvo: kontsepty, stratehii, vizualni praktyky [Contemporary Ukrainian art: concepts, strategies, visual practices] [Proceedings of the Conference] (pp. 81–84). Cherkasy Art Museum [in Ukrainian].
Taiwan in Venice. 58th Venice Biennale 2019. (2019, May 11–November 24). Universes in Universe. https://universes.art/en/venice-biennale/2019/taiwan
Umiarova, K. Yu. (2021). Doslidzhennia tsyfrovykh imersyvnykh instrumentiv dlia kulturno-mystetskykh zakhodiv [Research of digital immersive instruments for cultural and artistic events] [Master’s thesis, Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute] [in Ukrainian].
Vorozheikin, Ye. (2017, April 21–22). Vizualni stratehiï realizmu yak vidpovid virtualizatsiiu povsiakdennoho zhyttia. In Dukhovnist. Kultura. Vyklyky sohodennia [Visual realism strategies in response to virtualisation of daily life] [Proceedings of the Conference] (pp. 47–50). Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].
Vortic. (n.d.). About Vortic. Retrieved 05 January, 2023, from https://vortic.art/discover [in English].
Waller, C. (2022, September 2). Venice Immersive explores the Metaverse as a new Artistic Medium. Euronews.Culture. https://www.euronews.com/culture/2022/09/02/venice-immersive-explores-the-metaverse-as-a-new-artistic-medium [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.