Імерсивні VR-застосунки як інструмент ознайомлення з об’єктами культурної спадщини
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276702Ключові слова:
імерсивні технології, VR-технології, VR-застосунки, культурна спадщина, цифровий досвідАнотація
Мета статті — виявити переваги та недоліки використання імерсивних VR- застосунків, призначених для ознайомлення з об’єктами культурної спадщини, запропонувати вектори подальшого дослідження та удосконалення VR-застосунків. Результати дослідження. Констатовано фрагментарність дослідження проблематики застосування імерсивної віртуальної реальності в ознайомленні з об’єктами культурної спадщини. Застосунки на основі IVR описано за кількома критеріями, вказано на їх переваги та недоліки використання як засобу ознайомлення з об’єктами культурної спадщини, звернено увагу на необхідність ґрунтовного вивчення питань оцінювання продуктивності VR-застосунків, їх технічних обмежень та особливостей створення віртуальних світів. Запропоновано певні кроки з підвищення результативності пізнавального «відвідування» інтерактивного віртуального середовища об’єкта культурної спадщини. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що VR- застосунки розглянуто як інструмент ознайомлення з об’єктами культурної спадщини, виявлено переваги та недоліки їх застосування, розкрито проблеми у вивченні впливу IVR на користувача і на цій підставі запропоновано перспективи подальшого дослідження та удосконалення VR-застосунків. У висновках наголошено, що потенціал імерсивних VR- технологій відкриває нові можливості для представлення, інтерпретації, персоналізації та ефективного поширення інформації про культурну спадщину та мистецтво. IVR — ефективний інструмент для покращення інклюзивності, різноманітності та рівного доступу через «донесення» культурної спадщини до ширшої аудиторії. Зазначено, що VR-реконструкції об’єктів культурної спадщини, крім того, що мають певні недоліки, унеможливлюють набуття соціального досвіду. Підсумовано, що IVR є перспективним засобом доступу до культурної спадщини, проте зрілість використання IVR все ще залишається сумнівною.
Посилання
Ammerman, J. (2021, February 12). Steam Reaches 50,000 Game Listings. Game Rant. https://gamerant.com/steam-reaches-50000-game-listings/ [in English].
Argyriou, L., Economou, D., & Bouki, V. (2017, June 29–July 26) 360-degree interactive video application for Cultural Heritage Education. In 3rd Annual International Conference of the Immersive Learning Research Network. Coimbra, Portugal. Verlag der Technischen Universität Graz https://core.ac.uk/download/pdf/161105069.pdf [in English].
Bekele, M., Pierdicca, R., Frontoni, E., Malinverni, E. S., Gain, J. (2018). A Survey of Augmented, Virtual and Mixed Reality for Cultural Heritage. Journal on Computing and Cultural Heritage, 11(2), 1–36. https://doi.org/10.1145/3145534 [in English].
Bower, M., & Jong, M. S-Y. (2020). Immersive virtual reality in education. British Journal of Educational Technology, 51(6), 1981–1990. https://doi.org/10.1111/bjet.13038 [in English].
Čejka, J., Zsíros, A., & Liarokapis, F. (2020). A hybrid augmented reality guide for underwater cultural heritage sites. Personal and Ubiquitous Computing, 24(5), 1–14. https://dl.acm.org/doi/10.1007/s00779-019-01354-6 [in English].
Dychkovskyi, S. I. (2019). Inkorporatsiia virtualnykh praktyk v systemu virtualnoho turyzmu [Incorporation of virtual practices into the system of virtual tourism]. Culture and Contemporaneity, 2, 16–24 [in Ukrainian].
European Commission. (2020, December 14). Commission welcomes political agreement on Creative Europe programme. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_24052020 [in English].
Ghani, I., Eshaq, M., Rafi, A., & Woods, P. C. (2020) The effect of immersion towards place presence in virtual heritage environments. Personal and Ubiquitous Computing, 24(6), 861–872. http://shdl.mmu.edu.my/8891/ [in English].
Jay, C., & Haines, R. (2021). Software Must be Recognised as an Important Output of Scholarly Research. International Journal of Digital Curation, 16(1), 1–6. http://www.ijdc.net/article/view/745/643 [in English].
Jia, Q., Keheng Z., & Haiyang, Y. (2017). Art Design Education in the New Era Featured with the Integration of Arts and Motion Sensing Technology. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(8), 5883–5891. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.01037 [in English].
Jung, T. H., Lee, H., Chung, N., & tom Dieck, M. C. (2018). Cross-cultural differences in adopting mobile augmented reality at cultural heritage tourism sites. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(3), 1621–1645. https://doi.org/10.1108/IJCHM-02-2017-0084 [in English].
Kovalchuk, O. I., Bondarenko, M. P., Okhrey, A. G., Prybytko, I. Y., & Reshetnyk, E. M. (2020). Features of using immersive technologies (virtual and augmented reality) in medical education and practice. Morphologia, 14(3), 158–164. https://doi.org/10.26641/1997-9665.2020.3.158-164 [in English].
Liu, H. (2021). Talking about the Application of VR Technology in Art Derivative Cultural Creation. Journal of Physics: Conference Series, 1852(4), article 042038. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1852/4/042038/pdf [in English].
Ornes, S. (2022). Virtual reality helps shape and respond to artistic impulses. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(31), article e2210323119. https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2210323119 [in English].
Ruan, Y. (2022). Application of Immersive Virtual Reality Interactive Technology in Art Design Teaching. Computational Intelligence and Neuroscience, 29, Article ID 5987191 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9440794/ [in English].
Slupska, Ya., & Shkurenko, O. (2022). Zastosuvannia virtualnoi realnosti (VR) u osviti [Application of virtual reality (VR) in education]. Young Scientist, 9(109), 82–88. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-9-109-19 [in Ukrainian].
Tibaldi, A., Bonali, F. L., Vitello, F., Delage, E., Nomikou, P., Antoniou, V., Becciani, U., de Vries, B. V. W., Krokos, M., & Whitworth, M. (2020). Real world-based immersive Virtual Reality for research, teaching and communication in volcanology. Bulletin of Volcanology, 82(5), 1–12. https://doi.org/10.1007/s00445-020-01376-6 [in English].
Volynets, V. O. (2021). Intehratsiia virtualnoi ta dopovnenoi realnosti u mystetstvo [Integration of virtual and augmented reality into art]. Culture and Contemporaneity, 1, 9–16. https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2021.238532 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.