«Національність» явищ культури та критерії її визначення
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293696Ключові слова:
явище культури, мистецький твір, ідейно-тематичний зміст, жанрово-стилістичні особливості, національність, національний «дух»;, національна визначеність, національна приналежністьАнотація
Мета статті — дослідити національну приналежність явищ культури та окреслити критерії її визначення (національне походження творця, його фізичне місцеперебування під час «творчого акту», зв’язок з «рідним краєм» (історичною батьківщиною)). Результати дослідження. Поміж численних атрибутів явищ культури, зокрема мистецьких творів, одним із найважливіших вважається його національна приналежність. Певно, саме цим пояснюються спрадавна відомі суперечки щодо того, кому саме, якому етносу (народу, нації) належить «честь спородження» загальновизнаних мистецьких творів, наприклад, поем Гомера, фільмів С. Параджанова чи скульптур О. Архипенка? При цьому йдеться не про право власності (в юридичному сенсі цього терміна) на матеріальні носії ідеального змісту мистецького твору, а про високу честь причетності до «спородження» шедевру. Наукова новизна. Стаття присвячена критеріям визначення приналежності мистецького твору до певної національної культури, «самості»; національність (національний дух, ментальність, характер) розглянуто як триєдність етноетики, етноестетики та етнорелігії. Висновки. Нині у світі спостерігається тенденція до самоідентифікації та всілякого (національного, расового, громадянського, конфесійного та ін.) самовизначення особи. Щось подібне відбувається і з явищами культури. Визначено, що явища культури, зокрема мистецькі твори, як і люди, «народжуються» «безнаціональними». «Національності» люди набувають унаслідок соціалізації, тобто виховання згідно з традиціями, звичаями, що панують у такому суспільному утворенні. Мистецькі твори набувають національності відповідно до того, наскільки адекватно вони «вписуються в русло» панівних у суспільстві смаків, вподобань та уявлень про належне. Тобто нащадки тих «сучасників», яким твори видавались «ненаціональними», освоївши їх (чи освоївшись з ними — в будь-якому разі: піддавши їх процесу естетизації, етизації та навіть — до певної міри — сакралізації), — «націоналізували» їх.
Посилання
Bezklubenko, S. D. (2004). Politekonomiia mystetstva [Political economy of art]. Alterpres [in Ukrainian].
Bezklubenko, S. D. (2006). Ukrainska kultura: pohliad kriz viky: istoryko-teoretychni narysy [Ukrainian culture: a view through the ages: historical and theoretical essays]. Karpaty [in Ukrainian].
Bezklubenko, S. D. (2018). Antydziubinh, abo "Ne vse te zoloto, shcho blyshchyt... " [Antidubbing, or "All that glitters is not gold..."] [Monograph]. Publishing Center of Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].
Bezklubenko, S. D. (2020). Kulturolohiia v suchasnii Ukraini. Teoretyko-satyrychna povist u styli horror iz "Prolohom", "Dialohamy", "Epilohom" ta makabrychnym Kepssky- Endom [Cultural studies in modern Ukraine. A theoretical-satirical novel in the style of horror with "Prologue", "Dialogues", "Epilogue" and macabre Kepssky-Endom]. Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].
Dziuba, I. (2004). Spohady i rozdumy na finishnii priamii [Memories and reflections on the finish line]. In Rukopys: Ukrainskyi almanakh spohadiv, shchodennykiv, lystiv, dokumentiv, svitlyn [Manuscript: Ukrainian almanac of memories, diaries, letters, documents, photos] (Vol. 1, pp. 8–263). Krynytsia [in Ukrainian].
Dziuba, I. M. (1988). Chy usvidomliuiemo natsionalnu kulturu yak tsilisnist? [Do we realize the national culture as a whole?]. Nauka i kultura: Ukraina, 22, 309–325 [in Ukrainian].
Dziuba, I. M. (2001). Metod – tse nasampered rozuminnia [The method is primarily understanding]. Word and Time, 7, 4–10 [in Ukrainian].
Dziuba, I. M. (2006). Dolia movy - dolia narodu [The fate of the language is the fate of the people]. In Z krynytsi lit [From the well of years] (Vol. 3, pp. 795–819). Vydavnychyy dim Kyievo-Mohylianska Akademiia [in Ukrainian].
Krymskyi, A. Yu. (1973). "Volosova boroda". Z ucheno-kabinetnoi mifolohii XIX viku. In Tvory v piaty tomakh [Works in five volumes] (Vol. 3, pp. 307–329). Naukova dumka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.