Мистецтво і релігія в культуротворчому процесі: практики синкрезису та диференціації

Автор(и)

  • Микола Бровко Науково-навчальний інститут, Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3703-9414

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293698

Ключові слова:

мистецтво, релігія, культуротворчість, синкрезис, диференційність, практики, цінність

Анотація

Мета статті — дослідити сутнісні параметри синтезу мистецтва й релігії як активних форм духовності в кроскультурних реаліях сучасного буття людини. Проаналізувати причини та наслідки конкретно-історичних обставин періодичності появи синкрезису, диференціації мистецтва та релігії. Результати дослідження. З’ясовано ціннісний потенціал сутнісних параметрів взаємозв’язку мистецтва та релігії в контексті предметно-практично поля культуротворення. Виявлено трансгресивні процеси практик синкретичності та диференціацій мистецтва та релігії в культурно-історичному контексті. В дослідженні з’ясовано, що естетичне і магічно-ритуальне, відповідно, релігійне, йдуть поруч, як дві сторони одного й того самого духовно-утилітарного відношення. Очевидно, відмінність, диференціація між ними існує, і в подальшому кроскультурному процесі ці дві форми виокремлюються на самостійні види духовно-практичної діяльності, хоча з моменту виникнення вони здебільшого інтегровані, аніж диференційовані. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що вперше проаналізовані синкретичні та диференційні практики синтезу релігії і мистецтва як у фокусі культурно- історичного контексту, так і некласичній та постнекласичній парадигмі культури сьогодення. Висновки. З’ясовано, що взаємодія мистецтва і релігії в контекстно- предметних реаліях (історичних) продукує множинні форми вияву практик, зокрема від синкретичності до диференціації, і навпаки (до прикладу, сьогочасні тенденції синкрезису, зокрема в царині культурології). Осягнення сутнісних параметрів проблеми взаємозв’язків мистецтва і релігії уможливлюється крізь призму аналізу духовної причетності мистецтва до предметно-практичного поля творення, визначення його аксіологічного потенціалу. Дослідження закономірностей взаємозв’язків мистецтва і релігії зумовлює розробку культуротворчих механізмів впливу цих двох форм духовності на свідомість, самопочуття та вибір ціннісних орієнтирів сучасної людини.

Біографія автора

Микола Бровко, Науково-навчальний інститут, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор

Посилання

Aurelius Augustinus. (2015). Tvorinnia [Creation] (Vol. 2). Vydavnytstvo Ukrainskoi Pravoslavnoi Tserkvy Kyivskoho Patriarkhatu [in Ukrainian].

Babushka, L. (2022). Festyvatsiia yak komunikatyvnyi apropriator hlobalizatsiinykh interesiv u kulturotvorchomu prostori [Festival as a communicative appropriator of globalization interests in the cultural space] [Monograph]. Lysenko M. M. https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/Larisa-Babushka-FESTIVATSIYA-YAK-KOMUNIKATIVNIJ-APROPRIATOR-GLOBALIZATSIJNIH-INTERESIV.pdf [in Ukrainian].

Bezklubenko, S. D. (1988). Muzy na lozhe Prokrusta [Muses on Procrustes’ bed]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Bezklubenko, S. D. (2008). Mystetstvo: terminy ta poniattia [Art: terms and concepts] (Vol. 1). Institute of Cultural Studies of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Bezklubenko, S. D. (2010). Mystetstvo: terminy ta poniattia [Art: terms and concepts] (Vol. 2). Institute of Cultural Studies of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Bezklubenko, S., Blinov, O. A., Brovko, M. M., Voloshchenko, O. M., & Harashchenko, L. P. (2000). Na mezhi tysiacholit: khrystyianstvo yak fenomen kultury [On the verge of millennia: Christianity as a cultural phenomenon]. International Institute of Linguistics and Law [in Ukrainian].

Bosman, F. G. (2020). When art is religion and vice versa. Six perspectives on the relationship between art and religion. Perichoresis, 18.3, 3–20. https://doi.org/10.2478/perc-2020-0013 [in English].

Frazer, J. G. (1998). The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. Oxford University Press [in English].

Krypchuk, M. (2023). Symvol u suchasnomu naukovomu dyskursi [A symbol in modern scientific discourse]. In L. P. Boiko (Ed.), Kultura i mystetstvo XXІ stolittia: poliloh suchasnoi humanitarystyky [Culture and art of the 21st century: polylogue of modern humanitarian studies] (pp. 442–449). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Murray, M. J. (2010). The Evolution of Religion: Adaptationist Accounts. In M. Y. Stewart (Ed.), Science and Religion in Dialogue (pp. 437–457). Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444317350.ch34 [in English].

Pals, D. (2009). Introducing religion: readings from the classic theorists. Oxford University Press [in English].

Pals, D. (2014). Nine theories of religion (3rd ed.). Oxford University Press [in English].

Shusterman, R. (2008). Art and religion. The Journal of Aesthetic Education, 42(3), 1–18. https://doi.org/10.1353/jae.0.0013 [in English].

Sovhyra, T. (2021). Rol tekhniky ta tekhnolohii u mystetstvi [The role of technique and technology in art] [Monograph]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Tylor, E. (2023). Primitive culture (Vol. 1). Anatiposi Verlag [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Бровко, М. (2023). Мистецтво і релігія в культуротворчому процесі: практики синкрезису та диференціації. Питання культурології, (42), 22–33. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293698

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ