Сучасна візуальна культура як засіб репрезентації національної ідентичності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293704

Ключові слова:

візуальна культура, репрезентація, національна ідентичність, образ, зображення, візуальність

Анотація

Мета статті — виявити особливості репрезентації національної ідентичності в сучасній візуальній культурі. Результати дослідження. У статті досліджено концепцію репрезентації у візуальній культурі; проаналізовано основний зміст візуальних репрезентацій національної ідентичності в контексті теорії візуального; розглянуто репрезентацію як процес символічного аналізу культурних кодів (за С. Холлом) і уточнено, що відповідно до цієї теорії культура є вирішальною силою в організації людьми універсуму сенсу та впорядкування світу. Наукова новизна полягає у дослідженні теоретичних підходів візуальної культури та осмисленні концепції репрезентації у візуальній культурі в контексті національної ідентичності. Висновки. Станом на початок третього десятиліття XXI ст. візуалізація розглядається як одна з універсальних характеристик сучасної культури, що зумовлено зростанням візуальних артефактів, які стрімко заповнюють соціокультурний простір. У сучасних наукових дослідженнях візуальні репрезентації розглядаються як засоби не стільки відображення своїх прототипів за допомогою образних або текстових кодів, скільки їх перетворення, а також артикуляція і конструювання соціальних процесів. Репрезентації у візуальній культурі (фотографія, кінематограф, засоби масової інформації, реклама, образотворче мистецтво та ін.) впливають на соціальний імідж, буденні соціокультурні практики та комунікації. Візуальна культура, яка є настільки ж важливим індикатором, як і наратив, пропонує «інший» погляд на питання про те, як конструюється або репрезентується національна ідентичність. Образ мислення кожної нації дає змогу їй виробити особливу форму візуальної культури.

Біографія автора

Євген Павліченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Здобувач

Посилання

Barna, N. V. (2016). Estetychna evoliutsiia proektnoi diialnosti v konteksti khudozhnoi kultury XX-XXІ stolit [Aesthetic evolution of design activity in the context of artistic culture of the 20th-21st centuries] [Doctoral Dissertation, National Pedagogical Dragomanov University] [in Ukrainian].

Barthes, R. (1977). Rhetoric of the image. In Image music text (pp. 32–52). Fontana Press. https://monoskop.org/images/0/0a/Barthes_Roland_Image-Music-Text.pdf [in English].

Campbell, N., & Schroeder, J. E. (2011). Visual Culture. In D. Southerton (Ed.), Encyclopedia of Consumer Culture (pp. 1506–1510). Sage [in English].

Curzon, L. (2003). Introduction: visual culture and national identity. InVisible Culture, 5. https://doi.org/10.47761/494a02f6.21ede05d [in English].

Diedush, O. V. (2016). Patriotychnyi personalizovanyi mural mista Kyieva yak retransliator ukrainskoi natsionalnoi identychnosti [A patriotic personalized mural of the city of Kyiv as a relay of Ukrainian national identity]. In Dni nauky istorychnoho fakultetu 2016 [Science Day of the Faculty of History 2016] [Conference materials] (pp. 385–388). Taras Shevchenko National University of Kyiv [in Ukrainian].

Diedush, O. V. (2021). Istoriohrafiia doslidzhennia ukrainskoi natsionalnoi identychnosti v kintsi XX - na pochatku XXІ stolit [The historiography of the study of Ukrainian national identity at the end of the 20th - the beginning of the 21st centuries] [PhD Dissertation, Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of National Academy of Sciences Ukraine] [in Ukrainian].

Foster, H. (Ed.). (1988). Vision and visuality. Bay Press. https://monoskop.org/images/3/39/Foster_Hal_ed_Vision_and_Visuality.pdf

Hall, S. (Ed.). (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. SAGE Publications [in English].

Hnatiuk, O. (2005). Proshchannia z imperiieiu: Ukrainski dyskusii pro identychnist [Farewell to Empire: Ukrainian Debates on Identity]. Krytyka [in Ukrainian].

Lishchynska, O. (2014). Vyiavy natsionalno-kulturnoi identychnosti v suchasnii ukrainskii vizualnii kulturi [Manifestations of national and cultural identity in modern Ukrainian visual culture]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia: Kulturolohiia, 14(1), 89–97 [in Ukrainian].

Martsiichuk, Yu. I. (2016). Protsesy vizualizatsii v kulturi nezalezhnoi Ukrainy [Processes of visualization in the culture of independent Ukraine] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Mirzoeff, N. (2023). An Introduction to visual culture. (3rd Ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429280238

Mykhailova, T. S., & Shandrenko, O. M. (2021). Demonstratyvna symvolizatsiia natsionalnoi identychnosti v dyzaini olimpiiskoho paradnoho kostiuma [Demonstrative symbolization of national identity in the design of the Olympic ceremonial costume]. Culture and contemporaneity, 2, 140–145 [in Ukrainian].

Pavlova, O. (2015). Vizualna kultura ta povsiakdennist doby postmodernu [Visual culture and everyday life of Postmodern]. Culture and contemporaneity, 2, 30–35 [in Ukrainian].

Rodyk, H. (2011). Natsionalna identychnist yak konfliktohennyi chynnyk suchasnoho suspilstva [National identity as a conflict-causing factor of modern society]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia: Kulturolohiia, 7, 342–344 [in Ukrainian].

Rose, G. (2007). Visual methodologies. an introduction to the interpretation of visual materials. Sage Publications [in English].

Sarakun, L. (2012). Kryza natsionalnoi identychnosti: prychyny ta proiavy [Crisis of national identity: causes and manifestations]. Humanitarian Journal, 4, 70–74 [in Ukrainian].

Sturken, M., & Cartwright, L. (2009). Practices of looking: an introduction to visual culture. Oxford University Press. https://sites.dwrl.utexas.edu/visualrhetoric/wp-content/uploads/sites/25/2016/03/Sturken-and-Cartwright-postmodernism.pdf [in English].

Tytar, O. V. (2016). Ukrainski natsionalno-kulturni identychnosti Slobozhanshchyny u konteksti hlobalizatsii: filosofsko-antropolohichnyi vymir [Ukrainian national and cultural identities of Slobozhanshchyna in the context of globalization: philosophical and anthropological dimension] [Doctoral Dissertation, V. N. Karazin Kharkiv National University] [in Ukrainian].

Voronkova, V. (2009). Mistse i rol Ukrainy v hlobalizatsiinykh protsesakh suchasnosti [The place and role of Ukraine in modern globalization processes]. Humanities bulletin of Zaporizhzhe state engineering academy, 37, 16–32 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Павліченко, Є. (2023). Сучасна візуальна культура як засіб репрезентації національної ідентичності. Питання культурології, (42), 57–65. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293704

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ