Популяризація традицій гастрономічної культури крізь призму розвитку туристичної дестинації: турецький досвід для України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293707Ключові слова:
нематеріальна культурна спадщина, гастрономічний туризм, туристична дестинація, гастробрендинг, ЮНЕСКОАнотація
Мета статті — вивчити вплив традицій гастрономічної культури Турецької Республіки на розвиток туристичної дестинації та окреслити перспективи їх застосування в Україні. У результаті дослідження розкрито основні аспекти просування туристичної дестинації через використання гастрономічної культури як частини нематеріальної культурної спадщини (НКС) ЮНЕСКО на прикладі Турецької Республіки. Проведено анкетування, у якому визначено: головні гастрономічні «родзинки» України, які пропонується використовувати для промоції території та відповідно до особистих чи уподобань опитаних респондентів; напрями популяризації країни з урахуванням найбільш привабливих гастрономічних елементів; оцінку привабливості України для туристів загалом та основних аспектів подорожі зокрема; значення гастрономії як складника кожної подорожі; основний вектор для діяльності установ, що забезпечують імплементацію Конвенції про охорону НКС. Наукова новизна полягає у виявленні інноваційних інструментів просування туристичної дестинації через використання гастрономічних елементів НКС. Висновки. На прикладі Турецької Республіки виявлено, що формування гастрономічної культури крізь призму пізнання нематеріальної культурної спадщини є актуальним і популярним ресурсом розвитку туристичної дестинації, мотиватором туристичних прибуттів до місць призначення; рушієм стійкості та розвитку громад і територій, особливо сільської місцевості, завдяки залученню туристів в усі пори року та використанню локальних продуктів. За результатами проведеного дослідження визначено основні напрями популяризації державою національної та локальної гастрономічної культури. Проаналізовано ресурсні можливості гастроспадщини НКС ЮНЕСКО, що можуть бути використані для просування туристичної дестинації в межах безпечних територій України навіть в умовах воєнного стану.
Посилання
Havryliuk, A. M. (2018a). Derzhavnyi marketynh pozytsionuvannia atraktyvnosti nematerialnoi kulturnoi spadshchyny Ukrainy zasobamy turyzmu [State marketing of attractiveness positioning of intangible cultural heritage of Ukraine by means of tourism]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Derzhavne upravlinnia, 29((68)2), 56–62 [in Ukrainian].
Havryliuk, A. M. (2018b, October 25–26). Turystychnyi brendynh nematerialnoi kulturnoi spadshchyny yak marketynhovyi instrument derzhavnoi rehionalnoi polityky [Tourism branding of intangible cultural heritage as a marketing tool of state regional policy]. In Nematerialna kulturna spadshchyna yak suchasnyi turystychnyi resurs: dosvid, praktyky, innovatsistyvaliu [Intangible cultural heritage as a modern tourist resource: experience, practices, innovation] [Conference materials] (pp. 217–222). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].
Havryliuk, A. M. (2022). Derzhavna polityka u sferi turyzmu v Ukraini: sotsiohumanitarnyi vymir [State policy in the field of tourism in Ukraine: socio-humanitarian dimension]. (2nd ed.). Vydavnytstvo "Lira-K" [in Ukrainian].
Kim, B., Lee, D., Chua, B.-L., & Han, H. (2022). Country image of gastronomy and branding Hawker Culture: Local consumers’ perception. Tourism Management Perspectives, 44, Article 101036. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2022.101036 [in English].
Kocabaş, E. (2019). Gastronomi turizmi çerçevesinde destinasyon marka değerinin festivaller araciliğiyla belirlenmesi: gaziantep örneği [Determination of Destination Trademark value through festivals within the framework of gastronomy tourism: Gaziantep Case] [Master’s thesis, Institute of Social Sciences, Istanbul University] http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/60697.pdf [in Turkish].
Melissa, L., & Choon-Yin, S. (2023). Gastronomy and Intangible Cultural Heritage. In Sustainable Urban Development in Singapore. Imagining Walkability in an Urban Concrete Jungle (pp. 89–103). Palgrave Macmillan Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-5451-3_5 [in English].
Melko, L. F. (2022). Spadshchyna UNESCO u turyzmi: porivnialnyi makrorehionalnyi analiz [UNESCO heritage in tourism: a comparative macro-regional analysis]. In Rehionalnyi turyzm: suchasni vyklyky ta perspektyvy rozvytku [Regional tourism: modern challenges and development prospects] (pp. 283–330). KROK University of Economics and Law. https://library.krok.edu.ua/media/library/category/monografiji/melko_0032.pdf [in Ukrainian].
Olishevska, Yu. A. (2019). Osoblyvosti hastronomichnoho brendynhu Ukrainy [Peculiarities of gastronomic branding of Ukraine]. Geography and Tourism, 53, 27–34. https://doi.org/10.17721/2308-135X.2019.53.27-34 [in Ukrainian].
Permanent Mission of Ukraine to UNESCO. (2021, March 23). Merezha kreatyvnykh mist UNESCO [UNESCO Creative Cities Network]. https://unesco.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/merezha-kreativnih-mist-yunesko [in Ukrainian].
Türkiye 'gastronomi' turizmi atağına kalktı [Türkiye launched a 'gastronomy' tourism initiative] (2023, Ağustos 17). Milliyet. https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/turkiye-gastronomi-turizmiatagina-kalkti-6992109 [in Turkish].
UNESCO Intangible Cultural Heritage. (n.d). Browse the Lists of Intangible Cultural Heritage and the Register of good safeguarding practices. https://ich.unesco.org/en/lists?text=&country[]=00228&multinational=3#tabs [in English].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2003, October 17). Konventsiia pro okhoronu nematerialnoi kulturnoi spadshchyny [Convention on the Protection of Intangible Cultural Heritage]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_d69#Text [in Ukrainian].
Zelenko, O. O. (2021). Hastronomichnyi brend yak efektyvnyi instrument upravlinnia turystychnoiu destynatsiieiu [Gastronomic brand as an effective tool of tourist destination management]. Black sea economic studies, 66, 82–86. https://doi.org/10.32843/bses.66-14 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.