Інструменти комунікації в контексті музеєзнавчих досліджень
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293766Ключові слова:
музей, музейна комунікація, музеєзнавчі дослідження, музеєзнавство, музеєзнавчі рефлексії, інструменти музейної комунікаціїАнотація
Мета статті — здійснити комплексний аналіз інструментів комунікації в контексті музеєзнавчих досліджень, які є свідченням рефлексії науки на розвиток музейної комунікації. Результати дослідження. З’ясовано, що у сучасному музеєзнавстві питання щодо специфіки комунікаційних процесів є доволі дискусійним. Відбувається переосмислення фундаментальних музеєзнавчих понять «музейний предмет», «музейна експозиція» і, як результат, — зміщення завдань комунікації від інформування до партисипації, змінюється культура споживання контенту на культуру участі у створенні контенту. Сучасні дослідники аналізують ефективність інструментів комунікації, їх вплив на сприйняття відвідувачів і розуміння культурної спадщини. Вони також досліджують рефлексії та нові підходи до музейної комунікації, зокрема роль соціальних медіа, спільного творення з відвідувачами та залучення громадськості у процес музейної практики. Наукова новизна полягає у розширенні уявлень про інноваційні формати та інструменти комунікації в діяльності сучасних музеїв на основі аналізу новітніх досліджень. У висновках наголошено на тому, що на сьогодні комунікативний підхід належить до магістральних напрямів музеєзнавчої думки та визначає стиль мислення світової музейної спільноти. З’ясовано, що значна кількість сучасних публікацій присвячена розгляду інструментів маркетингової комунікації (брендинг, PR, музейний SMM, мобільні застосунки, програми лояльності, інтерактивний сайт тощо) в діяльності музеїв. Доведено, що технології як інструмент музейної комунікації допомагають зробити музейний досвід доступним і цікавим для різних груп відвідувачів. Підсумовано, що в діяльності сучасних музеїв на перший план виходить комунікативна політика та робота з новими інструментами комунікації, зокрема з цифровими технологіями, у темпах опанування яких музейні інституції конкурують із традиційними гравцями медіапростору.
Посилання
Bem, N., & Kurchenko, T. (2022). Komunikatyvni instrumenty oblasnykh kraieznavchykh muzeiv Ukrainy v umovakh pandemii COVID-19: pershyi dosvid [Communicative tools of regional local history museums of Ukraine in the conditions of the COVID-19 pandemic: first experience]. Society. Document. Communication, 14, 158–180. https://doi.org/10.31470/2518-7600-2022-14-158-180 [in Ukrainian].
Contri, M. (2020). Museums and their audience: towards dialogic communication through social media?. International Journal of Digital Culture and Electronic Tourism, 3(1), 22–35. https://doi.org/10.1504/IJDCET.2020.105886 [in English].
Czachur, W., Mikołajczyk, B., & Opiłowski, R. (2023). Museum communication: the current state of research and challenges for linguistics. Stylistyka, 31, 47–68. https://doi.org/10.25167/Stylistyka31.2022.3 [in English].
Drotner, K., & Schrøder, K. C. (Eds.). (2018). Museum communication and social media the connected museum. Routledge. https://www.routledge.com/Museum-Communication-and-Social-Media-The-Connected-Museum/Drotner-Schroder/p/book/9780815346821 [in English].
Fernandez-Lores, S., Crespo-Tejero, N., & Fernández-Hernández, R. (2022). Driving traffic to the museum: The role of the digital communication tools. Technological Forecasting and Social Change, 174, 121273. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121273 [in English].
Hooper-Greenhill, E. (1999). A new communication model for museums. In G. Kavanagh (Ed.), Museum languages: objects and texts (pp. 47–63). Leicester University Press [in English].
Hooper-Greenhill, E. (2012). Changing values in the art museum: rethinking communication and learning. In B. M. Carbonell (Ed.), Museum studies: an anthology of contexts (2nd Ed., pp. 517–533). Wiley-Blackwell. [in English].
Hrubrina, Yu., Morozova, L., Pylypchuk, T., Pioro, V., Trofymenko, T., & Cherednychenko, A. (Comps.). (2016). Kult chy kultura: uchasnytski praktyky v muzeiakh [Cult or culture: participatory practices in museums]. Vydavets Cherednychenko A. M. [in Ukrainian].
Kliuchko Yu. M. (2023, May 18–20). Komunikatyvna paradyhma suchasnoho muzeinoho zakladu [Communicative paradigm of a modern museum institution]. In Informatsiia, komunikatsiia ta upravlinnia znanniamy v hlobalizovanomu sviti [Information, communication, and knowledge management in the globalised world] [Proceedings of the Conference] (pp. 64–66). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].
Lazzeretti, C. (2016) The language of museum communication. a diachronic perspective. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-57149-6 [in English].
Lukáč, M., Stachovám, K., Stacho, Z., Bartáková, G., & Gubíniová, K. (2021). Potential of marketing communication as a sustainability tool in the context of castle museums. Sustainability, 13(15), 8191. https://doi.org/10.3390/su13158191 [in English].
Macalik, J. (2018). Museum’s marketing communication tools - results of empirical research. Management Sciences, 23(2), 13–18. https://doi.org/10.15611/ms.2018.2.02 [in English].
Mankovska, R. (2013). Suchasni muzeini komunikatsii ta perspektyvy yikh rozvytku [Modern museum communications and prospects for their development]. Kraieznavstvo, 3, 75–84. http://nbuv.gov.ua/UJRN/kraeznavstvo_2013_3_13 [in Ukrainian].
Mystetskyi Arsenal. (n.d.a). Muzeini refleksii v Mystetskomu Arsenali [Museum reflections in the Art Arsenal]. https://artarsenal.in.ua/povidomlennya/muzejni-refleksiyi-v-mystetskomu-arsenali/ [in Ukrainian].
Mystetskyi Arsenal. (n.d.b). Muzeini refleksii [Museum reflections]. https://artarsenal.in.ua/osvitni-programy/muzejni-refleksiyi/ [in Ukrainian].
Nechita, F. (2022). An Introduction to museum marketing communication in the digital age. Presa Universitară Clujeană. https://www.researchgate.net/publication/364310647_An_Introduction_to_Museum_Marketing_Communication_in_the_Digital_Age/link/63459252ff870c55ce1a288f/download [in English].
Perederii, I. H., & Bilan, N. V. (2018). Suchasna muzeina komunikatsiia v Ukraini ta sviti: stan i perspektyvy rozvytku [Modern museum communication in Ukraine and the world: state and prospects of development]. Library science. Record studies. Informology, 2, 72–79. http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2018_2_12 [in Ukrainian].
Sandell, R. (2003). Social inclusion, the museum and the dynamics of sectoral change. Museum and Society, 1(1), 45-62. https://www.researchgate.net/publication/27244654_Social_Inclusion_the_Museum_and_the_Dynamics_of_Sectoral_Change [in English].
Simon, N. (2010). The Participatory Museum. Museum 2.0. http://www.participatorymuseum.org [in English].
Vezhbovska, L., & Osadcha, T. (2021). Rebrendynh ukrainskykh khudozhnikh muzeiv: dyzain yak kulturna stratehiia [Rebranding of Ukrainian Art Museums: Design as a Cultural Strategy]. Demiurge: ideas, technologies, perspectives of desig, 4(2), 176–196. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246829 [in Ukrainian].
Yasenovska, M., & Zinenko, O. (2020). Krashchi praktyky inkliuzii [Best practices for inclusion]. http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16600.pdf [in Ukrainian].
Zubar, M. V. (2020). Muzeina komunikatsiia yak instrument tvorennia muzeiu – "tretoho mistsia" [Museum communication as an instrument of creating a museum as a "third place"]. Sivershchyna v istorii Ukrainy, 13, 393–396. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181179 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.