Інтерактивність як явище культурного простору кінця XX – початку XXI століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293771Ключові слова:
інтерактивність, культурний простір, традиційні культурні практики, інтерактивні технології, взаємодіяАнотація
Мета статті — виявити особливості інтерактивності як явища культурного простору кінця XX – початку XXI ст. Результати дослідження. У статті досліджено феномен інтерактивності в контексті сучасного культурного простору. З’ясовано, що інтерактивність є фундаментальною та унікальною ознакою мультимедіа, яка значною мірою визначає естетичну природу інтерактивних художніх середовищ (неповторність художнього образу, засобів виразності, просторово-часової організації матеріалу, сприйняття). Наукова новизна полягає в дослідженні явища інтерактивності крізь призму сучасного культурного простору, аналізі основних характеристик і форм прояву в контексті інноваційних і традиційних художніх практик кінця XX – початку XXI ст. Висновки. Принцип інтерактивності, тобто взаємодія глядача та репрезентатора культурного продукту, є ключовим у формуванні сучасного культурного простору, що пропонує майданчики, відкриті для спільного спілкування та активної участі творчих особистостей, яких не влаштовує роль пасивного глядача, які хочуть не спостерігати, а брати участь. Визначення інтерактивності в контексті практик сучасного культурного простору залежить від особливостей інноваційних мультимедійних і традиційних художніх практик, а також поставлених творчих завдань. Інтерактивність змінює загальноприйняті підходи до традиційної культурної діяльності, впливає на більшість засобів виразності традиційних художніх практик, що є результатом їх інтегрування з цифровими технологіями.
Посилання
Banakh, V. M. (2016). Muzeini innovatsii ta interaktyvnist u teorii ta praktytsi muzeinoi spravy [Museum innovations and interactivity in the theory and practice of museum work]. Historical and cultural studies, 3(1), 1–5 [in Ukrainian].
Banhrovych, M. V. (2019, April 18–19). Stanovlennia ta rozvytok interaktyvnoho teatru v Ukraini na suchasnomu etapi: Forum-teatr, Svidotskyi teatr, Pleibek-teatr [Formation and development of interactive theater in Ukraine at the current stage: Forum theater, Witness theater, Playback theater]. In Kultura ta informatsiine suspilstvo XXІ stolittia [Culture and information society of the 21st century] [Conference materials] (pp. 243–244). Kharkov State Academy of Culture [in Ukrainian].
Berezniuk, T. (2018). Osoblyvosti ta spetsyfika pobudovy interaktyvnykh muzeinykh ekspozytsii [Features and specifics of interactive museum expositions building]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Museology and Monumental Studies, 1, 48–55. https://doi.org/10.31866/2617-7943.1.2018.147560 [in Ukrainian].
Butler, A., Chapman, J., Forman, E., & Beck, A. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Clinical Psychology Review, 26(1), 17–31. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2005.07.003 [in English].
Chandler, D., & Munday, R. (2011). A Dictionary of Media and Communication. Oxford University Press. https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803100006404 [in English].
Griffin, E. A., Ledbetter, A., & Sparks, G. G. (2015). A First Look at Communication Theory (9th ed.). McGraw-Hill Education [in English].
Hrebeniuk, A. (2014). Interaktyvna literatura yak nove yavyshche ukrainskoi kultury [Interactive literature as a new phenomenon of Ukrainian culture]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky: Filosofski nauky, 18(295), 55–59 [in Ukrainian].
Kiousis, S. (2002). Interactivity: a concept explication. New Media & Society, 4(3), 355–383. https://doi.org/10.1177/146144480200400303 [in English].
Klymko, I. H. (2017). Syntez kulturnykh praktyk turystychnoi diialnosti yak faktor harmonizatsii hlobalizatsiinykh protsesiv suchasnosti [Synthesis of cultural practices of tourist activity as a factor in the harmonization of modern globalization processes] [PhD Dissertation, Drahomanov National Pedagogical University] [in Ukrainian].
Kucher, R. S. (2021, February 26). Kulturohenez interaktyvnoho teatru [Culture genesis of interactive theater]. In Scientific practice: modern and classical research methods (Vol. 3, pp. 173–174). European Scientific Platform https://doi.org/10.36074/logos-26.02.2021.v3.57 [in Ukrainian].
Lazo, C., Barroso, J., & Hergueta-Covacho, E. (2013). Phenomenological features of digital communication: interactivity, immersion and ubiquity. Sociedad de la Información, 44, 169–193 [in English].
Paul, C. (2003). Digital Art. Thames & Hudson [in English].
Velissaris, N., & Rivera-Villicana, J. (2019, November 19). Towards Intelligent Interactive Theatre: Drama Management as a Way of Handling Performance. In: Cardona- Rivera, R., Sullivan, A., Young, R. (Eds.). Interactive Storytelling [Conference on Interactive Digital Storytelling] (pp. 233–238). Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33894-7_24 [in English].
Walther, J., Pingree, S., Hawkins, R., & Buller, D. (2005). Attributes of interactive online health information systems. Journal of Medical Internet Research, 7(3), 1–10. https://doi.org/10.2196/jmir.7.3.e33 [in English].
Yudova-Romanova, K. (2019). Stsenichnyi prostir: problemy terminolohii u mystetstvoznavchykh doslidzhenniakh [Scenic space: problems of terminology in art studies]. Ukrainian culture : the past, modern, ways of development, 33, 117–123. https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi33.300 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.