Культурний туризм Кіровоградської області: ідеологія соціокультурного проєктування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293785

Ключові слова:

Кіровоградщина, культурний туризм, соціокультурне проєктування, культурний імідж, проєктна метастратегія, туристичні програми, соціокультурний образ регіону

Анотація

Мета статті — розглянути ідеологію соціокультурного проєктування у сфері культурного туризму Кіровоградщини як інструменту регіональної культурної політики, спрямованої на задоволення культурно-пізнавальних потреб туриста, а також соціалізацію та інкультурацію учасників туристичних програм. Результати дослідження. Констатовано проблему, яка полягає у тому, що в межах теорії та практики організації культурного туризму в українській індустрії та на Кіровоградщині переважають економічні орієнтири, а на ринку туристських послуг — атрактивність і рекреації, що знецінює фактор культурного іміджу місць проведення туристичних маршрутів і створення умов для збереження та розвитку культурної самоідентифікації соціальних груп через участь у туристичних маршрутах. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що вперше в українській культурології розкрито особливості культуротворчого потенціалу проєктної діяльності в галузі культурного туризму на прикладі Кіровоградщини. Висновки. Впровадження ідеології соціокультурного проєктування в межах культурного туризму Кіровоградщини підкреслює її потенціал як основного інструменту «матеріалізації» визначних пам’яток та об’єктів регіону, їх актуалізації у культурній свідомості туристів завдяки технологічним соціокультурним моделям підготовки туристських програм і відповідним екскурсійно- туристичним маршрутам. Використання соціокультурного образу регіону як козацької території (проєкт «Кіровоградщина — земля козака Мамая») або головного святилища скіфів (проєкти «Сакральний центр Великої Скіфії» або «Золотими стежками Ексампею») активізує створення регіональних програм розвитку туризму, які враховують як необхідність збереження культурної спадщини в Кіровоградській та інших областях, так і модернізацію у соціально-економічному та культурному житті українських територій з метою появи реальної альтернативи нестримній комерціалізації галузі у ХХІ ст.

Біографія автора

Валерій Осієвський, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач

Посилання

Amoiradis, Ch., Velissariou, E., & Stankova, M. (2021). Tourism as a Socio-Cultural Phenomenon: A Critical Analysis. Journal of Social and Political Sciences, 4(2), 10–21. https://ssrn.com/abstract=3819816 [in English].

Ap, J., & Crompton, J. L. (1993). Residents’ strategies for responding to tourism impacts. Journal of Travel Research, 32, 47–50. https://doi.org/10.1177/004728759303200108 [in English].

Babikova, K. O. (2021). Metodychni aspekty otsiniuvannia resursnoho potentsialu rekreatsiinoho turyzmu v konteksti yevrointehratsii Ukrainy [Methodical aspects of assessing the resource potential of recreational tourism in the context of Ukraine’s European integration]. Agrosvit, 13-14, 25–31. https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.13-14.25 [in Ukrainian].

Bock, Ph. K. (1994). Psychological Anthropology. Praeger [in English].

Çalışkan, U. (2021). Critical review of the tourism planning history of Turkey. In A. S. İkiz (Ed.), Tourism in Turkey: A Comprehensive Overview and Analysis for Sustainable Alternative Tourism (pp. 27–44). Apple Academic Press. https://doi.org/10.1201/9781003084235 [in English].

Cetin, G., & Bilgihan, A. (2016). Components of cultural tourists’ experiences in destinations. Current Issues in Tourism, 19(2), 137–154. https://doi.org/10.1080/13683500.2014.994595 [in English].

Fafouti, E. A., Vythoulka, A., Delegou, T. E., Farmakidis, N., Ioannou, M., Perellis, K., Giannikouris, A., Kampanis, A. N., Alexandrakis, G., & Moropoulou, A. (2023). Designing Cultural Routes as a Tool of Responsible Tourism and Sustainable Local Development in Isolated and Less Developed Islands: The Case of Symi Island in Greece. Land, 12(8), 1590. https://doi.org/10.3390/land12081590 [in English].

Jones, E. C., Severo, M., & Guido, D. (2018). Socio-spatial visualisations of cultural routes: Exploring collective memory on Instagram. Netcom, 32(3/4), 305–330. https://doi.org/10.4000/netcom.3674 [in English].

Linehan, D., Clarke, I., & Xie, P. F. (2020). Introduction. In Colonialism, Tourism and Place: Global Transformations in Tourist Destinations (pp. 1–11). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781789908190 [in English].

Liu, A., & Wall, G. (2006). Planning tourism employment: a developing country perspective. Tourism Management, 27(1), 159–170. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.08.004 [in English].

Ravar, A. S., & Mahika, C. (2013). What Motivates Cultural Tourists? An Analysis Of Bucharest Inhabitants’ Motivation To Visit The Centre Region. Annals of Faculty of Economics, 1(1), 825–834 [in English].

Reindrawati, Y. D. (2023). Challenges of community participation in tourism planning in developing countries. Cogent Social Sciences, 9(1), Article 2164240. https://doi.org/10.1080/23311886.2022.2164240 [in English].

Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12–21. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2018.03.005 [in English].

Shchoholieva, I. (2020). Rozrobka novykh turystsko-ekskursiinykh marshrutiv yak instrument pidvyshchennia turystskoi pryvablyvosti Kirovohradskoi oblasti [The development of new tourist and excursion routes as a tool for increasing the tourist attractiveness of the Kirovohrad region]. In Poshuky turystskoi pryvablyvosti Kirovohradskoi oblasti: naukovi rozvidky [Search of tourist attractiveness of Kirovohrad region: scientific explorations] (pp. 123–127). Seredniak T. K. [in Ukrainian].

Smith, B., & Ripp, M. (2020). Guidelines for sustainable cultural tourism. A Unique Opportunity for Change Post Covid-19. In K. Luger, & M. Ripp (Eds.), World Heritage, Place Making and Sustainable Tourism: Towards Integrative Approaches in Heritage Management. StudienVerlag. http://www.historic-towns.org/wp-content/uploads/2020/07/Guidelines-for-Sustainable-Cultural-Tourism-2020-1.pdf [in English].

Tarasiuk, H. M., Rudkivskyi, O. A., Milinchuk, O. V., & Lahuta, Ya. M. (2020). Upravlinnia proektamy v turyzmi [Project management in tourism]. Zhytomyr Polytechnic State University [in Ukrainian].

Ustymenko, L., & Bulhakova, N. (2019). Kulturno-rekreatsiini potreby v konteksti rozvytku turyzmu [Cultural and Recreational Requirements in the Context of the Development of Tourism]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 226–229. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177521[in Ukrainian].

Zhong, L., Deng, J., Song, Z., & Ding, P. (2011). Research on environmental impacts of tourism in China: progress and prospect. Journal of Environmental Management, 92(11), 2972–2983. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2011.07.011 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Осієвський, В. (2023). Культурний туризм Кіровоградської області: ідеологія соціокультурного проєктування. Питання культурології, (42), 219–228. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293785

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ