Телебачення як сучасний фактор культурогенезу: осмислення в термінах теорії культивації
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293790Ключові слова:
культурогенез, інформаційна культура, масова культура, мейнстримінг, телегенічність, зеппінг, телебаченняАнотація
Мета статті — проаналізувати та осмислити крізь призму теорії культивації феномен телебачення як важливого сучасного фактора культурогенезу. Результати дослідження. Спираючись на теорію культивації, доведено, що телебачення, з одного боку, є співтворцем масової або попкультури, інформаційного суспільства, постмодерну, «суспільства знань» тощо, а з іншого, воно заклало не менш руйнівні та деструктивні важелі в основу сучасного культурного простору, коли йдеться про соціальний капітал, особистісний і міжособистісний розвиток, культурну комунікацію, соціальні зв’язки, родинні цінності. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що вперше в українській культурології розкрито зв’язок між телебаченням і культурогенезом, а також за допомогою теорії культивації та підходів інших медіадослідників продемонстровано амбівалентну (тобто позитивно-негативну) роль телебачення в культурно-онтологічному процесі. Висновки. Сьогодні телебачення залишається одним із найпотужніших сучасних засобів мас-медіа, яке сприяє більшій відкритості та демократизації світу, а також впливає на мільйони та мільярди людей. Теорія культивації та сучасні медіадослідження допомагають виявити ризики, пов’язані з «проживанням» людей у символічно-медійному телесвіті: конгруентність телеконтенту життю настільки, що сучасні люди часто втрачають власний зв’язок з реальністю; маніпулювання поведінкою та свідомістю глядачів за допомогою мейнстримінгу; персоналізація телепотоку та фрагментація аудиторії; масовізація та атомізація культури, втрата нею статусу соціального інтегратора; «телегенічність» у зв’язку з «мозаїчністю» повідомлення; зеппінг як додатковий антропогенний фактор, що стимулює розвиток «кліпової свідомості» всупереч аналітичному та критичному мисленню (ця проблема особливо загострюється з появою TikTok) тощо. Ці ризики є ознакою пермакризи в сучасній економіці та культурі, зумовленої, зокрема, розвитком і поширенням телевізійних технологій.
Посилання
An example of a computer program to export Internet-derived data from an EPG (DigiGuide) to set timers on a PVR (Topfield). (2016, 15 April). Lineone.net. https://web.archive.org/web/20160415070640/http://website.lineone.net/~rwein/toppy/toppy.htm [in English].
Baudrillard, J. (2012). The gulf war did not take place. Power Publications [in English].
Bauman, Z. (2001). The individualized society. Polity [in English].
Bodriiar, Zh. (2004). Symvolichnyi obmin i smert [Symbolic exchange and death] (L. Kononovych, Trans.). Kalvariia [in Ukrainian].
Bryant, J., & Mirion, D. (2004). Theory and research in mass communication. Journal of Communication, 54(4), 662–704. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2004.tb02650.x [in English].
Choo, C. W. (2013). Information culture and organizational effectiveness. International Journal of Information Management, 33(5), 775–779. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2013.05.009 [in English].
Curry, A., & Moore, C. (2003). Assessing information culture–an exploratory model. International Journal of Information Management, 23(2), 91–110. https://doi.org/10.1016/S0268-4012(02)00102-0 [in English].
Gerbner, G. (1969). Toward "cultural indicators": The analysis of mass mediated public message systems. AV Communication Review, 17(2), 137–148. https://doi.org/10.1007/BF02769102 [in English].
Gerbner, G., Gross, L., Jackson-Beeck, M., Jeffries-Fox, S., & Signorielli, N. (1978). Cultural indicators violence profile no. 9. Journal of Communication, 28(3), 176–207. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1978.tb01646.x [in English].
Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., & Signorielli, N. (1980). The "Mainstreaming" of America: violence profile No. 11. Journal of Communication, 30(3), 10–29. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1980.tb01987.x [in English].
Gitnux. (n.d.). The most surprising television advertising statistics and trends in 2023. https://blog.gitnux.com/television-advertising-statistics/ [in English].
Griffin, E. (2012). A first look at communication theory (8th ed.). McGraw-Hill.
Gunardi, A., Mathur, S., & Jusuf, E. (2023). Television advertisements: children’s pestering power influence on parents Buying Behaviour. International Journal of Professional Business Review, 8(4), e01852. https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i4.1852 [in English].
Hawkins, R. P., Pingree, S., & Adler, I. (1987). Searching for cognitive processes in the cultivation effect adult and adolescent samples in the United States and Australia. Human Communication Research, 13, 553–557. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1987.tb00118.x [in English].
Hutchinson, J. (2015). The Impact of Social TV and Audience Participation on National Cultural Policy: Co-creating television comedy with #7DaysLater. Communication, Politics & Culture, 47(3), 21–33 [in English].
Jenkins, H. (2006). Convergence culture: where old and new media collide. New York University Press [in English].
Karakartal, D. (2021). Social effects of film and television. The Online Journal of New Horizons in Education, 11(3), 114–119. https://www.tojned.net/journals/tojned/articles/v11i03/v11i03-03.pdf [in English].
Kellner, D. (1994). Introduction: Jean Baudrillard in the Fin-de-Millennium. In D. Kellner (Ed.), Baudrillard: a critical reader (pp. 1–25). Blackwell Publishers [in English].
Kot H. (2021). Mediinyi vplyv televiziinykh formativ na svidomist telehliadacha [The media influence of television formats on the viewer’s mind]. National Academy of Culture and Arts Management Herald, 2, 111–115. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.239977 [in Ukrainian].
Kravchenko, T. (2018). Socio-cultural value of television as a screen form of art in shaping the outlook of a young spectator. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 295–301. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153093 [in English].
Litinska N. Telebachennia yak instrument transformatsii svidomosti suchasnoi liudyny [Television as an instrument of consciousness transformation of modern man] Gran, 22(6), 31–41. https://doi.org/10.15421/171961 [in Ukrainian].
Marc, D., & Thompson, J. R. (2004). Television in the antenna age: a concise history. Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470775745 [in English].
McIlwraith, R. D. (1994). Marshall McLuhan and the psychology of television. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 35(4), 331–350. https://doi.org/10.1037/0708-5591.35.4.331 [in English].
McLuhan, M. (1967). Understanding media: the extensions of man. Routledge & Kegan Paul [in English].
Middlemiss, L. (2014). Individualised or participatory? Exploring latemodern identity and sustainable development. Environmental Politics, 23(6), 929–946. https://doi.org/10.1080/09644016.2014.943010 [in English].
Musiienko, O. (2020). Postmodernizm: metodolohichni stratehii [Postmodernism: methodological strategies]. Artistic Culture. Topical issues, 16(1), 31–38 [in Ukrainian].
Perera, A. (2023, July 27). Cultivation theory in media. Simply Psychology. https://www.simplypsychology.org/cultivation-theory.html [in English].
Potter, J. W. (2014). A Critical analysis of cultivation theory. Journal of Communication, 64(6), 1015–1036. https://doi.org/10.1111/jcom.12128 [in English].
Prudnykova, O. V. (2017, November 22–23). Vplyv telebachennia na formuvannia informatsiinoi kultury rehioniv Ukrainy [The influence of television on the formation of the information culture of the regions of Ukraine]. In Rehionalna polityka: istoriia, polityko-pravovi zasady, arkhtektura, urbanistyka [Regional politics: history, political and legal principles, architecture, urbanism] [Conference materials] (Iss. 3, part 1, pp. 48–53). Beskydy. https://repositary.knuba.edu.ua/items/cb4fa9ec-b20f-48fa-95e4-5082f90c26fe [in Ukrainian].
Ramesh, A. (2018). Effects of television advertisements on adolescents: a review of literature. International Journal of Creative Research Thoughts, 6(2), 673–679 [in English].
Riddle, K. (2009). Cultivation theory revisited: the impact of childhood television viewing levels on social reality beliefs and construct accessibility in adulthood (conference papers). International Communication Association, 2(15), 1–29 [in English].
Robbins, P., Hintz, G. J., & Moore, A. S. (2022). Environment and society: a critical introduction (3 ed.). Wiley-Blackwell [in English].
Semenets, O. (2011). Mozaichnyi pryntsyp dyskursyvnoi orhanizatsii v postmodernii elektronnii kulturi [Mosaic principle of discursive organization in the postmodern electronic culture]. Naukovi zapysky Luhanskoho natsionalnoho universytetu. Seriia "Filolohichni nauky", 2(34), 320–326 [in Ukrainian].
Settle, Q. (2018). Introducing communication theory: analysis and application. Journal of Applied Communications, 102(3), art. 7. https://doi.org/10.4148/1051-0834.1223 [in English].
Statista (2023, August 15). Number of users of traditional TV & home video worldwide from 2018 to 2027 (in billions). https://www.statista.com/forecasts/1207931/tv-viewers-worldwide-number [in English].
Stein, J.-P., Krause, E., & Ohler, P. (2021). Every Insta(gram) counts? Applying cultivation theory to explore the effects of Instagram on young users’ body image. Psychology of Popular Media, 10(1), 87–97. https://doi.org/10.1037/ppm0000268 [in English].
Tian, F. (2023, February 13). Exploring Online Social Behavior Based on Macluhan’s Theory: A Case Study of Sina Weibo. In Advances in Social Science, Education and Humanities Research [Conference materials], (pp. 1480–1486). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-2-494069-97-8_190 [in English].
Tirasawasdichai, T., Obrenovic, B., & Alsharif, H. (2022). The impact of TV series consumption on cultural knowledge: an empirical study based on gratification-cultivation theory. Front Psychol, 13, 1061850 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1061850 [in English].
Tuze, S., & Hobbs, R. (2017). The Use of Social Media and Popular Culture to Advance Cross-Cultural Understanding. Comunicar, 51(25), 63–72. https://doi.org/10.3916/C51-2017-06 [in English].
Vick, T. E., Nagano, M. S., & Popadiuk, S. (2015). Information culture and its influences in knowledge creation: Evidence from university teams engaged in collaborative innovation projects. International Journal of Information Management, 35(3), 292– 298. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2015.01.010
Webster, F. (2014). Theories of the information society (4th Ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315867854 [in English].
West, R. L., & Turner, L. H. (2017). Introducing communication theory: analysis and application (6th ed.). McGraw Hill [in English].
Zaikovskyi, S. (2019, August 18). Alen de Benua: Zhan Bodriiar, abo znyknennia realnosti [Alain de Benoit: Jean Baudrillard, or the disappearance of reality]. Plomin. https://plomin.club/alain-de-benoit-jean-baudrillard-or-the-disappearance-of-reality/#_ftn3 [in Ukrainian].
Zhukov, V. (2020). Kulturni naslidky vplyvu "realiti-shou" na masovu svidomist: formotvorchyi aspekt [Cultural consequences of the impact of the reality show in the aspect of the new form of "mass culture"]. Colloquium-journal, 6(58), 12–21 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.