Цифровий університет в епоху пост-постмодерну: до питання формування нової корпоративної культури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293792

Ключові слова:

цифровий університет, корпоративна культура, холістичний підхід, цифрові компетенції, цифрова комунікація, Digital Culture Studies, вища освіта, пост-постмодерн

Анотація

Мета статті — проаналізувати особливості цифрової корпоративної культури університету, окреслити її параметри та показники, орієнтуючись на культурно-освітні та цифрові комунікативні потреби студентів, викладачів і працівників в епоху пост- постмодерну. Результати дослідження. Цифровий університет або Університет 4.0. — тренд першої чверті ХХІ ст. і високотехнологічна інфраструктурна платформа для розгортання різних освітніх ініціатив, успішне функціонування якої залежить від цифрової корпоративної культури, її параметрів і показників. Наукова новизна. У статті вперше в межах Digital Culture Studies як інноваційного міждисциплінарного напряму розглянуто дихотомію популярного в зарубіжній та українській освітній практиці ринкового типу корпоративної культури та нового, запропонованого автором, «холістичного» типу на базі ширшого соціокультурного підходу, здобутків відкритої науки, ідей критичної педагогіки та феноменологічного підходу в освітній практиці. Висновки. Наголошено, що вища освіта постковідного періоду характеризується прискоренням цифрової трансформації, і чимало західних університетських менеджерів активно форсують цей процес. Стверджується, що переважна більшість подібних ініціатив наштовхується на однакові проблеми, пов’язані з домінуванням філософії інструменталізму та неоліберального дискурсу, коли цінність освіти все частіше тлумачиться крізь призму фінансового успіху та бізнес- наративів, що призводить до абсолютизації ринкового типу корпоративної культури університету. Доведено одновимірність й обмеженість такого типу та запропоновано його реструктуризацію на засадах холістичного підходу, що передбачає синтез цифрового навчання, культури праці та знань, цифрового читання, цифрової онтології та антропології, радикальної відкритості, творчої праці, де в основі «нової» корпоративної культури мають бути покладені цифрові компетенції як «поле співпраці» студента та викладача.

Біографія автора

Михайло Поплавський, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Bockshecker, A. Ebner, K., Smolnik, St., & Baumöl, U. (2022, July 5–9). Managing the Digital Transformation of Universities: Business Model Analysis and Design Principles. In 26th Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS 2022) [Conference materials] (p. 278). https://aisel.aisnet.org/pacis2022/278/ [in English].

Bollmer, G. D. (2018). Theorizing digital cultures. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781529714760 [in English].

Burton, R. C. (1998). Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation. IAU Press [in English].

Condruz-Bacescu, M. (2022). Building digital culture. The power of the virtual. Professional Communication and Translation Studies, 15, 33–43 [in English].

de Brabandere, L. (2020). Homo Informaticus. Philosophy Now, 141, 26–30 [in English].

Ferreir, M. C. (2019). Sociology and Digital Culture. International Journal of Social Science Studies, 7(3), 101–106. https://doi.org/10.11114/ijsss.v7i3.4221 [in English].

Hazemi, R., & Hailes, St. (Eds.). (2002). The Digital University - Building a Learning Community. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-0167-3 [in English].

Hemerling, J., Kilmann, J., Danoesastro, M., Stutts, L., & Ahern, C. (2018). It’s not a digital transformation without a digital culture. The Boston Consulting Group. https://web-assets.bcg.com/img-src/BCG-Its-Not-a-Digital-Transformation-Without-a-Digital-Culture-Apr-2018_tcm9-207937.pdf [in English].

Ibáñez, J. S., & Juarros, V. M. (2018). Las diferentes concepciones de la universidad digital en Iberoamérica [The different conceptions of the digital university in Latin America]. Iberoamerican Review of Digital Education (RIED), 21(2), 97–118. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20653 [in Spanish].

Johnston, B., MacNeill, S., & Smyth, K. (2018). Conceptualising the digital university: The intersection of policy, pedagogy and practice. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-99160-3 [in English].

Jones, C. (2013). The digital university: a concept in need of definition. In R. Goodfellow, & M. R. Lea (Eds.), Literacy in the Digital University. Critical perspectives on learning, scholarship and technology (pp. 162–172). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203074510 [in English].

Jones, C., & Goodfellow, R. (2014). The "Digital University": discourse, theory, and evidence. International Journal of Learning and Media, 4(3-4), 59–63 [in English].

Majumdar, S., & Mandal, M. (2021). Transforming the environment of education by internet of things: a review. In M. Al-Emran, & K. Shaalan (Eds.), Recent advances in technology acceptance models and theories (pp. 411–418). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64987-6_23 [in English].

Matkovic, P., Tumbas, P., & Pavlićević, V. (2018, November 12–14). University business models and digital transformation. In 11th International conference of education, research and innovation (ICERI 2018) [Conference materials] (pp. 9270–9278). IATED. https://doi.org/10.21125/iceri.2018.0719 [in English].

Mbombo, A. B., & Cavus, N. (2021). Smart University: a university in the technological age. TEM Journal, 10(1), 13–17. https://doi.org/10.18421/TEM101-02 [in English].

Miller, V. (2020). Understanding Digital Culture (2nd ed.). SAGE Publications.

Osiński, Z. (2023). Development of digital culture research - bibliometric analysis using citespace. Kultura i Społeczeństwo, 67(1), 205–230. https://doi.org/10.35757/KiS.2023.67.1.10 [in English].

Peters, M., & Jandric, P. (2017). The digital university: a dialogue and manifesto [Monographs]. Peter Lang [in English].

Polin, K., Yigitcanlar, T., Limb, M., & Washington, T. (2023). The Making of Smart Campus: A Review and Conceptual Framework. Buildings, 13(4), 891. https://doi.org/10.3390/buildings13040891 [in English].

Sheail, Ph. (2018). The digital university and the shifting time–space of the campus. Learning, Media and Technology, 43(1), 56–69. https://doi.org/10.1080/17439884.2017.1387139 [in English].

Silva-da-Nóbrega, P. I., Chim-Miki, A. F., & Castillo-Palacio, M. (2022). A Smart Campus Framework: Challenges and Opportunities for Education Based on the Sustainable Development Goals. Sustainability, 14(15), 9640. https://doi.org/10.3390/su14159640 [in English].

Tretter, F. (2017). Homo informaticus: image of man in information society. In W. Hofkirchner, & M. Burgin (Eds.), The future information society. Social and technological problems (pp. 475–505). World Scientific. https://doi.org/10.1142/10015 [in English].

Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union [in English].

Williamson, B., Macgilchrist, F., & Potter, J. (2021). Covid-19 controversies and critical research in digital education. Learning, Media and Technology, 46(2), 117–127. https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1922437 [in English].

Xiao, J. (2019). Digital transformation in higher education: critiquing the five-year development plans (2016-2020) of 75 Chinese universities. Distance Education, 40(4), 515–533. https://doi.org/10.1080/01587919.2019.1680272 [in English].

Zhao, Y., Pinto Llorente, A. M., Sánchez Góme, M. C. (2021). Digital competence in higher education research: A systematic literature review. Computers & Education, 168, 104212. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104212 [in English].

Zubavina, I. (2018). Poliloh z ekranom abo Buttia yak interfeis-meniu [Polylog with a Screen or Life as a Menu Interface]. Artistic Culture. Topical issues, 14, 15–19. https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.150888 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Поплавський, М. (2023). Цифровий університет в епоху пост-постмодерну: до питання формування нової корпоративної культури. Питання культурології, (42), 243–255. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293792

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ