Гримувальне мистецтво в українському науковому дискурсі: історіографічний аналіз і перспективи культурологічного дослідження

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293793

Ключові слова:

грим, науковий дискурс, україномовна література, класифікація літератури, культурологічні дослідження

Анотація

Мета статті — здійснити історіографічний аналіз проблематики гримувального мистецтва в українському науковому дискурсі, починаючи від другої половини ХХ ст. і донині, та визначити на його основі перспективи подальшого культурологічного дослідження цього напряму мистецтва та фешн-індустрії. Результати дослідження. Виявлено та проаналізовано ключові наукові праці, що стосуються дослідження гримувального мистецтва в науковому дискурсі та опубліковані державною мовою. Запропоновано їх класифікацію, що дало змогу виокремити основні тематичні напрями, методологічні підходи та можливі прогалини в досвіді вивчення мистецтва гриму. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що вперше здійснено спробу систематизувати, проаналізувати наявну україномовну літературу, починаючи з середини ХХ ст. і дотепер, яка стосується гримувального мистецтва. Висновки. Доведено актуальність робіт українських авторів на шляху розвитку наукових і творчих аспектів мистецтва України. Запропоновано шляхи розв’язання поставлених завдань, що пов’язані з широкими можливостями досліджень різних наукових студій, заохоченням лінгвістів, перекладачів і видавничих редакцій до означеної проблеми. Зазначений аспект у перспективі може стимулювати молодих фахівців до видання підручників, методичних матеріалів, наукових статей, дисертацій тощо, а також до звернення та обміну досвідом з європейськими спільнотами. Поглиблене вивчення та аналіз різних аспектів наукового осмислення гримувального мистецтва надалі дасть змогу дослідити грим у культурологічних розвідках, пов’язаних із взаємодією гриму з соціокультурними чинниками, суспільством, ідентичністю та рольовими конструкціями, естетикою, транснаціональними, міжкультурними та іншими ключовими культурними чинниками.

Біографія автора

Олександра Проскурякова, Харківська державна академія культури

Аспірантка

Посилання

Dykhnych, L. (2019). Hrym u podiumno-khudozhnomu obrazi [Grim as a podium-art image]. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, VII((34), I, 205), 7–9. https://doi.org/10.31174/SEND-HS2019-205VII34-01 [in Ukrainian].

Dykhnych, L. P., Sharkina, A., & Kharchenko, A. (2021, April 22). Zasoby vyrazhennia indyvidualnosti liudyny v starodavnikh tsyvilizatsiiakh [Means of expressing human individuality in ancient civilizations]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu konferentsiia [Actual problems of modern design conference] [Conference materials] (Vol. 1, pp. 28–31). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Dykhnych, L., & Sharkina, A. (2020). Istorychnyi ta innovatsiinyi dosvid u systemi osvity i praktyky khudozhnyka-hrymera [Historical and innovative experience in the make-up artist education and practice system]. Higher Education of Ukraine in the Context of Integration to European Educational Space, 1(86), 155–164 [in Ukrainian].

Eldrydzh, L. (2018). Pysana krasa. Istoriia makiiazhu [Face Paint: The Story of Makeup]. (T. Kryvoviaz, & Ye. Taranukha, Trans.). ArtHuss [in Ukrainian].

Kovalenko, P. (1950). Teatralnyi hrym [Theatrical makeup] (2nd ed.). Mystetstvo [in Ukrainian].

Kravchenko, Z. (2019). Doslidzhennia elementiv afrykanskoi estetyky khudozhnykom-hrymerom dlia yii vtilennia v teatri ta kino [Research of elements of African aesthetics by a make-up artist for its implementation in theater and cinema]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, 2(1), 24–32. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.1.2019.170855 [in Ukrainian].

Losiev, M., & Shatokhin, I. (1960). Maisternist hrymu [The mastery of makeup]. Muzghyz [in Ukrainian].

Maliarchuk, K. H. (2019a). Hrym yak obiekt naukovoi refleksii [Grim as an object of scientific reflection]. Culture and contemporaneity, 1, 288–292. https://journals.uran.ua/kis/article/download/181089/181114 [in Ukrainian].

Maliarchuk, K. H. (2019b). Osoblyvosti vykorystannia hrymu v ukrainskomu teatralnomu mystetstvi [Peculiarities of makeup use in the Ukrainian theatre art]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 40, 45–50. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172675 [in Ukrainian].

Maliarchuk, K. H. (2021a). Hrym i maska yak strukturni skladnyky stsenichnoho obrazu [Makeup and mask as structural components of the stage image]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 45, 191–198. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247392 [in Ukrainian].

Maliarchuk, K. H. (2021b). Mystetstvo hrymu: sotsialnyi mif ta sotsialna stratyfikatsiia [The makeup art: social stratification and social myth]. Culture and contemporaneity, 1, 121–126. https://journals.uran.ua/kis/article/download/238600/237211 [in Ukrainian].

Medvedieva, A. O. (2012). Maska u stsenichnomu mystetstvi artysta teatru ta estrady [The Mask in the Performing Art of a Theater and Variety Artist] [PhD dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Medvedieva, A. O. (2018). Tekhnika transformatsii yak svoieridna forma perevtilennia aktora [Transformation technique as a peculiar form of actor's transformation]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, 1, 18–27. https://doi.org/10.31866/2617-2674.1.2018.140832 [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2007). Nakopychuvannia materialu dlia hrymu yak neobkhidna umova roboty aktora nad rolliu [Accumulation of material for makeup as a prerequisite for the actor over the role]. Culture of Ukraine, 20, 224–230 [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2010a). Hrym i transformatsiia obrazu v stsenichnomu mystetstvi [Makeup and transformation of the image in stage art]. In Kultura ta informatsiine suspilstvo XXI stolittia [Culture and Information Society of the 21st Century] [Conference materials] (pp. 55–56). Kharkov State Academy of Culture [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2010b). Poshuky kharakternosti v hrymi yak umova stvorennia tsilisnoho khudozhnoho obrazu [Searching character in makeup as a condition for creating a holistic artistic image]. Culture of Ukraine, 31, 193–199 [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2011, April 21–22). Osoblyvosti hrymu na estradi [Features of makeup on the stage]. In Kultura ta informatsiine suspilstvo XXI stolittia [Culture and Information Society of the 21st Century] [Conference materials] (pp. 152–153). Kharkov State Academy of Culture [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2013). Semiotyka hrymu [Semiotics of makeup]. In Kultura ta informatsiine suspilstvo XXI stolittia [Culture and Information Society of the 21st Century] [Conference materials] (pp. 204–205). Kharkov State Academy of Culture [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2014). Semiotychnyi aspekt mystetstva hrymu [The semiotic aspect of the art of makeup]. Culture of Ukraine, 46, 228–235 [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2015, April 22–23). Suchasni tendentsii hrymu v masovykh vydovyshchakh [Modern frying trends in mass spectacles]. In Kultura ta informatsiine suspilstvo XXI stolittia [Culture and Information Society of the 21st Century] [Conference materials] (pp. 147–148). Kharkov State Academy of Culture [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2016, April 21–22). Osoblyvosti stsenichnoho makiiazhu [Features of stage makeup]. In Kultura ta informatsiine suspilstvo XXI stolittia [Culture and Information Society of the 21st Century] [Conference materials] (pp. 237–238). Kharkov State Academy of Culture [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2017, April 20–21). Makiiazh yak vidobrazhennia sotsialnoho statusu zhinky [Makeup as a reflection of a woman's social status]. In Kultura ta informatsiine suspilstvo XXI stolittia [Culture and Information Society of the 21st Century] [Conference materials] (pp. 207–208). Kharkov State Academy of Culture [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2018, March 30). Novitni tendentsii hrymuvalnoho mystetstva u suchasnykh masovykh vydovyshchakh [The latest trends of grunting art in contemporary mass spectacles]. In Innovatsiini pidkhody i suchasna nauka [Innovative approaches and modern science] [Conference materials] (Ch. 1, pp. 23–29). Veles [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2019a). Suchasni tekhnolohii vykorystannia hrymuvalnoho mystetstva v stvorenni khudozhnoho obrazu na estradi [Modern technologies for the use of grunting art in creating artistic image on stage]. Sotsialno-humanitarnyi visnyk, 25, 106–109 [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2019b). Fenomenolohichna sutnist hrymu yak skladnoho strukturno-funktsionalnoho utvorennia [The phenomenological essence of makeup as a complex structural and functional formation]. Ukrainian Culture: the past, modern, ways of development, 30, 165–169 [in Ukrainian].

Momchylova, A. (2018a). Kolir yak obrazotvorchyi zasib hrymu [Color as an visual means of makeup]. Ukrainian Culture: the past, modern, ways of development, 28, 294–299 [in Ukrainian].

Momchylova, A. (2018b). Naukovo-teoretychni zasady doslidzhennia hrymu v mystetskykh praktykakh [Scientific and theoretical principles of makeup research in art practices]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 38, 259–268. https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141828 [in Ukrainian].

Momchylova, A. (2019). Hrym u modnykh innovatsiiakh [Stage makeup in fashion innovations]. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, VII((34), I, 205), 15–17. https://doi.org/10.31174/SEND-HS2019-205VII34-03 [in Ukrainian].

Sharkina, A. H. (2020a). Khudozhnia struktura tematychnoho zhinochoho obrazu z folklornymy motyvamy: etapy stvorennia [Art structure of the thematic female image according to folklore motives: stages of creation]. Art and Design, 2(10), 147–157 [in Ukrainian].

Sharkina, A. H. (2020b). Praktyky hrymu v fashion-innovatsiiakh: spetsyfika, funktsii [Makeup practices in fashion innovations: specifics, functions]. Art and Design, 3, 132–144 [in Ukrainian].

Sharkina, A. H. (2021). Hrym u modnykh innovatsiiakh KhKhI stolittia: khudozhni zasoby i tekhnolohii [Makeup in fashion innovations of the XXI century: artistic means and technologies] [PhD dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Shatokhin, I. O. (1971). Hrym u teatri i v kino [Makeup in theater and cinema]. Mystetstvo [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Проскурякова, О. (2023). Гримувальне мистецтво в українському науковому дискурсі: історіографічний аналіз і перспективи культурологічного дослідження. Питання культурології, (42), 256–269. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293793

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ