Проєкти діячів сучасного танцю як інструмент культурної дипломатії України в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • Віктор Рубан Інститут проблем сучасного мистецтва, Національна академія мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0002-7902-7411

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293800

Ключові слова:

сучасний танець, танцювальний проєкт, перформативне мистецтво, культурна дипломатія, інституція

Анотація

Мета статті — представити та проаналізувати події і проєкти сучасного танцю України, що відбулися після початку повномасштабного вторгнення, в контексті культурної дипломатії, визначити їх культурно-історичний вплив, врахувавши інституційний вимір. Результати дослідження. Задокументовано та репрезентовано різні форми міжнародної діяльності представників українського сучасного танцю, а також застосовано системно- структурний метод до огляду представлених кейсів, враховуючи інституційний аспект їхньої реалізації. На підставі компаративного аналізу окреслено їх культурно-історичний вплив у контексті культурної дипломатії України. Наукова новизна полягає в дослідженні культурного впливу актуальної мистецької діяльності діячів сучасного танцю України на процеси культурної дипломатії, а також виявленні ключової ролі локальних і міжнародних інституцій. Висновки. Серед розглянутих проєктів, ініційованих діячами сучасного танцю в межах титульних міжнародних подій, варто зазначити: Festival d’Avignon 2022 (Франція), Tanzmesse 2022 (Німеччина) та Edinburg Fringe Festival 2023 (Велика Британія). Проєкти, які відбулися в межах окреслених подій, були успішно представлені за підтримки та в співпраці з урядами цих країн, що є особливо значущим з огляду на те, що вони для України є країнами стратегічної важливості. Здійсненню ініціатив значною мірою сприяла солідарність партнерських інституцій незалежного сектору інших країн, і саме незалежний сектор в Україні здійснює успішну діяльність з популяризації сучасної української культури на міжнародному рівні. Подальше дослідження та порівняльний аналіз внеску діячів різних видів мистецтв до консолідації міжнародної підтримки дасть змогу окреслити прояви культурно-історичного впливу та допоможе значно доповнити розуміння ролі діяльності української культурної спільноти для держави.

Біографія автора

Віктор Рубан, Інститут проблем сучасного мистецтва, Національна академія мистецтв України

Аспірант

Посилання

Arout, G. (1955). La danse contemporaine. F. Nathan [in English].

Art in a Time of War. (2023, April 27). University of California Riverside. https://events.ucr.edu/event/art_in_a_time_of_war [in English].

Bargetto, P., Talmont, R., & Ruban, V. (2022). Art in a time of war. Fireside. https://firesidechat.com/artinatimeofwar [in English].

Chaus, O. O. (2011). Formuvannia contemporary-dance na osnovi tantsiu modern [Formation of contemporary dance based on modern dance]. Notes on art criticism, 19, 269–275 [in Ukrainian].

Chilikina, N. O. (2014). Tilesni praktyky v suchasnii khoreohrafichnii kulturi [Bodily practices in modern choreographic culture] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Creative think tank dance – tool of empowerment, strategy and motor for coping with crisis? (2023, May 16). Tanz Bremen. https://www.tanz-bremen.com/en/programm/creative-think-tank-english/ [in English].

Dance Base Scotland. (2022, June 28). Catalytic Conversation | Morag Deyes, Wolfgang Hoffmann & Viktor Ruban [Video]. Vimeo. https://vimeo.com/724778573 [in English].

Dancing in times of war. (2022, November 12). Euro-scene Leipzig. https://euro-scene.de/en/events/dancing-in-times-of-war/ [in German].

Frétard, D. (2004). Danse contemporaine. Danse et non-danse. Vingt-cinq ans d’histoires. Cercle d’Art [in French].

Ginot, I., & Michel, M. (2002). La Danse au XXème siècle. Larousse [in French].

Hernandez, V. (2022, Avril 5). Viktor Ruban : "Continuer à travailler fait partie de la résistance". Lokko magazine culture et innovation Montpellier. https://www.lokko.fr/2022/04/05/viktor-ruban-beaucoup-dartistes-russes-prennent-conscience-que-la-russie-deviendra-tres-rapidement-une-sorte-de-coree-du-nord-geante/ [in French].

Karmazina, M., & Shurbovana, O. (2006). "Instytut" ta "instytutsiia": problema rozriznennia poniat ["Institute" and "institution": the problem of distinguishing concepts]. Politychnyi menedzhment, 4, 10–19 [in Ukrainian].

Khendryk, O. Yu. (2017). Poniattia contemporary dance ta kompozytsii yoho khoreohrafichnoho tekstu [The concept of contemporary dance and the composition of its choreographic text]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 128–132 [in Ukrainian].

Korysko, N. M. (2015). Khoreohrafiia yak kontemporarne mystetstvo [Choreography as a contemporary art]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 101–105 [in Ukrainian].

Kourlas, G. (2022, August 24). What Does a Dancing Body Feel Like in Ukraine? 'I Am a Gun'. The New York Times. https://www.nytimes.com/2022/08/24/arts/dance/modern-dance-ukraine.html [in English].

Lepecki, A. (2006). Exhausting Dance Performance and the Politics of Movement. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203012871 [in English].

Lutsyshyn, H., & Honcharuk, A. (2017). Osoblyvosti rozvytku kulturnoi dyplomatii v suchasnykh umovakh [Features of the development of cultural diplomacy in modern conditions]. Humanitarian vision, 3(1), 25–30. https://doi.org/10.23939/shv2017.01.025 [in Ukrainian].

Musiienko, I. V. (2015, December 25–26). Kulturna dyplomatiia Ukrainy v konteksti problem yevrointehratsii ta mizhnarodnykh ekonomichnykh stosunkiv [Cultural diplomacy of Ukraine in the context of problems of European integration and international economic relations]. In Rozvytok suspilnykh nauk: yevropeiski praktyky ta natsionalni perspektyvy [Development of social sciences: European practices and national perspectives] [Conference materials] (pp. 118–121). Lvivska fundatsiia suspilnykh nauk [in Ukrainian].

Nebenan/Poruch Unabhängige Kunst aus der Ukraine 28.06. - 02.07.2023. [Next door/Near. Independent art from Ukraine 28.06. - July 2nd, 2023]. (2023). HELLERAU - European Centre for the Arts. https://www.hellerau.org/en/festival/nebenan/ [in German].

Nort, D. (2000). Instytutsii, instytutsiina zmina ta funktsionuvannia ekonomiky [Institutions, institutional change and functioning of the economy] (I. Dziub, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Oleksiuk, S. (2023). Ukrainska teatralna dyplomatiia u chas viiny: shcho my vtrachaiemo i yak tsomu zapobihty [Ukrainian theatrical diplomacy during the war: what we are losing and how to prevent it]. Krytyka, 9–10, 22–25. https://krytyka.com/ua/articles/ukrainska-teatralna-diplomatiia-u-chas-viiny-shcho-my-vtrachaiiemo-i-iak-tsomu-zapobihty [in Ukrainian].

Onda. (2022, July 21). "Crises et solidarités" (1/2) [Video]. Vimeo. https://vimeo.com/732121411 [in English].

Pastukh, V. V. (1999). Moderni khoreohrafichni napriamky v Halychyni (20-30-i roky XX stolittia) [Modern choreographic trends in Galicia (20-30s of the XX century)]. Znannia [in Ukrainian].

Pavillon Ukrainien (n.d.). La Manufacture. https://lamanufacture.org/programmation/pavillon-ukrainien/ [in English].

Plakhotniuk, O. (Ed.). (2020). Ukrainske khoreohrafichne mystetstvo v konteksti svitovoi khudozhnoi kultury (suchasnyi polizhanrovyi dyskurs) [Ukrainian choreographic art in the context of world artistic culture (modern multi-genre discourse)]. Spolom [in Ukrainian].

Pohrebniak, M. M. (2007). Tanets "modern" v ukraini XX stolittia ["Modern" dance in Ukraine of the 20th century]. In Ukrainska kultura v konteksti suchasnykh naukovykh doslidzhen ta praktychnykh realii [Ukrainian culture in the context of modern scientific research and practical realities] [Conference materials] (pp. 99–103). Derzhavna akademiia kerivnyk kadriv kultury i mystetstv [in Ukrainian].

Pohrebniak, M. M. (2015). Tanets "modern" XX st.: Vytoky, stylova typolohiia, panorama istorychnoi khody, evoliutsiia ["Modern" dance of the 20th century: Origins, stylistic typology, panorama of the historical course, evolution]. Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Poplavska, M. V. (2022). Kulturna dyplomatiia: transformatsiia definitsii poniattia v konteksti evoliutsii svitovoi spilnoty (1930-ti – pochatok 2020-kh rr.) [Cultural diplomacy: the transformation of the definition of the concept in the context of the evolution of the world community (1930s - early 2020s)]. Culture and contemporaneity, 2, 30–35. https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2022.270540 [in Ukrainian].

Ruban, V. (2022). Zaklyk Solidarnosti i Pidtrymky [Solidarity and Support statement]. Ukrainian Emergency Performing Arts Fund. https://www.uepaf.org.ua/ua/ [in Ukrainian].

Schofield, B. (2023, August 2). Ukraine’s secret weapon? The dancers joining the resistance. The Times. https://www.thetimes.co.uk/article/ukraine-s-secret-weapon-the-dancers-joining-the-resistance-pvhj0tntm [in English].

Sharykov, D. I. (2010). Teoriia, istoriia ta praktyka suchasnoi khoreohrafii. Henezys i klasyfikatsiia suchasnoi khoreohrafii - napriamy, styli, vydy [Theory, history and practice of modern choreography. Genesis and classification of modern choreography - directions, styles, types]. [Monograph] Kyiv International University [in Ukrainian].

U teroboroni hotuiut instruktoriv pershoi psykholohichnoi dopomohy [The Teroboron prepares psychological first aid instructors]. (2022, July 9). TSN. https://tsn.ua/video/video-novini/u-teroboroni-gotuyut-instruktoriv-pershoyi-psihologichnoyi-dopomogi.html [in Ukrainian].

Ukraine Media Center. (2015, May 28). Reforma chy imitatsiia: yakoiu maie buty stratehiia rozvytku kultury. UKMTs, 28 travnia 2015 [Reform or imitation: what should be the strategy of cultural development. UKMC, May 28, 2015] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HGSp1ivyA_k [in Ukrainian].

Vasina, O. (n.d.). “Tse ne "ia khudozhnyk, ya tak vizhu"”. Artterapevt ta khoreohraf Viktor Ruban pro metody likuvannia tvorchistiu [“It’s not "I’m an artist, I see it that way".” Art therapist and choreographer Viktor Ruban about methods of creative therapy]. Art Therapy Force. https://artherapyforce.com.ua/resource/se-ne-ya-hudozhnik-ya-tak-vizhu-artterapevt-ta-horeograf-viktor-ruban-pro-metodi-likuvannya-tvorchistyu/ [in Ukrainian].

Voices of resistance. A festival presenting the works of Ukranian and American performing artists. (n.d.). Playhouse Creatures Theatre Company. https://playhousecreatures.org/voices-of-resistance-festival/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Рубан, В. (2023). Проєкти діячів сучасного танцю як інструмент культурної дипломатії України в умовах воєнного стану. Питання культурології, (42), 270–285. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293800

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ