Проєкти діячів сучасного танцю як інструмент культурної дипломатії України в умовах воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293800Ключові слова:
сучасний танець, танцювальний проєкт, перформативне мистецтво, культурна дипломатія, інституціяАнотація
Мета статті — представити та проаналізувати події і проєкти сучасного танцю України, що відбулися після початку повномасштабного вторгнення, в контексті культурної дипломатії, визначити їх культурно-історичний вплив, врахувавши інституційний вимір. Результати дослідження. Задокументовано та репрезентовано різні форми міжнародної діяльності представників українського сучасного танцю, а також застосовано системно- структурний метод до огляду представлених кейсів, враховуючи інституційний аспект їхньої реалізації. На підставі компаративного аналізу окреслено їх культурно-історичний вплив у контексті культурної дипломатії України. Наукова новизна полягає в дослідженні культурного впливу актуальної мистецької діяльності діячів сучасного танцю України на процеси культурної дипломатії, а також виявленні ключової ролі локальних і міжнародних інституцій. Висновки. Серед розглянутих проєктів, ініційованих діячами сучасного танцю в межах титульних міжнародних подій, варто зазначити: Festival d’Avignon 2022 (Франція), Tanzmesse 2022 (Німеччина) та Edinburg Fringe Festival 2023 (Велика Британія). Проєкти, які відбулися в межах окреслених подій, були успішно представлені за підтримки та в співпраці з урядами цих країн, що є особливо значущим з огляду на те, що вони для України є країнами стратегічної важливості. Здійсненню ініціатив значною мірою сприяла солідарність партнерських інституцій незалежного сектору інших країн, і саме незалежний сектор в Україні здійснює успішну діяльність з популяризації сучасної української культури на міжнародному рівні. Подальше дослідження та порівняльний аналіз внеску діячів різних видів мистецтв до консолідації міжнародної підтримки дасть змогу окреслити прояви культурно-історичного впливу та допоможе значно доповнити розуміння ролі діяльності української культурної спільноти для держави.
Посилання
Arout, G. (1955). La danse contemporaine. F. Nathan [in English].
Art in a Time of War. (2023, April 27). University of California Riverside. https://events.ucr.edu/event/art_in_a_time_of_war [in English].
Bargetto, P., Talmont, R., & Ruban, V. (2022). Art in a time of war. Fireside. https://firesidechat.com/artinatimeofwar [in English].
Chaus, O. O. (2011). Formuvannia contemporary-dance na osnovi tantsiu modern [Formation of contemporary dance based on modern dance]. Notes on art criticism, 19, 269–275 [in Ukrainian].
Chilikina, N. O. (2014). Tilesni praktyky v suchasnii khoreohrafichnii kulturi [Bodily practices in modern choreographic culture] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].
Creative think tank dance – tool of empowerment, strategy and motor for coping with crisis? (2023, May 16). Tanz Bremen. https://www.tanz-bremen.com/en/programm/creative-think-tank-english/ [in English].
Dance Base Scotland. (2022, June 28). Catalytic Conversation | Morag Deyes, Wolfgang Hoffmann & Viktor Ruban [Video]. Vimeo. https://vimeo.com/724778573 [in English].
Dancing in times of war. (2022, November 12). Euro-scene Leipzig. https://euro-scene.de/en/events/dancing-in-times-of-war/ [in German].
Frétard, D. (2004). Danse contemporaine. Danse et non-danse. Vingt-cinq ans d’histoires. Cercle d’Art [in French].
Ginot, I., & Michel, M. (2002). La Danse au XXème siècle. Larousse [in French].
Hernandez, V. (2022, Avril 5). Viktor Ruban : "Continuer à travailler fait partie de la résistance". Lokko magazine culture et innovation Montpellier. https://www.lokko.fr/2022/04/05/viktor-ruban-beaucoup-dartistes-russes-prennent-conscience-que-la-russie-deviendra-tres-rapidement-une-sorte-de-coree-du-nord-geante/ [in French].
Karmazina, M., & Shurbovana, O. (2006). "Instytut" ta "instytutsiia": problema rozriznennia poniat ["Institute" and "institution": the problem of distinguishing concepts]. Politychnyi menedzhment, 4, 10–19 [in Ukrainian].
Khendryk, O. Yu. (2017). Poniattia contemporary dance ta kompozytsii yoho khoreohrafichnoho tekstu [The concept of contemporary dance and the composition of its choreographic text]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 128–132 [in Ukrainian].
Korysko, N. M. (2015). Khoreohrafiia yak kontemporarne mystetstvo [Choreography as a contemporary art]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 101–105 [in Ukrainian].
Kourlas, G. (2022, August 24). What Does a Dancing Body Feel Like in Ukraine? 'I Am a Gun'. The New York Times. https://www.nytimes.com/2022/08/24/arts/dance/modern-dance-ukraine.html [in English].
Lepecki, A. (2006). Exhausting Dance Performance and the Politics of Movement. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203012871 [in English].
Lutsyshyn, H., & Honcharuk, A. (2017). Osoblyvosti rozvytku kulturnoi dyplomatii v suchasnykh umovakh [Features of the development of cultural diplomacy in modern conditions]. Humanitarian vision, 3(1), 25–30. https://doi.org/10.23939/shv2017.01.025 [in Ukrainian].
Musiienko, I. V. (2015, December 25–26). Kulturna dyplomatiia Ukrainy v konteksti problem yevrointehratsii ta mizhnarodnykh ekonomichnykh stosunkiv [Cultural diplomacy of Ukraine in the context of problems of European integration and international economic relations]. In Rozvytok suspilnykh nauk: yevropeiski praktyky ta natsionalni perspektyvy [Development of social sciences: European practices and national perspectives] [Conference materials] (pp. 118–121). Lvivska fundatsiia suspilnykh nauk [in Ukrainian].
Nebenan/Poruch Unabhängige Kunst aus der Ukraine 28.06. - 02.07.2023. [Next door/Near. Independent art from Ukraine 28.06. - July 2nd, 2023]. (2023). HELLERAU - European Centre for the Arts. https://www.hellerau.org/en/festival/nebenan/ [in German].
Nort, D. (2000). Instytutsii, instytutsiina zmina ta funktsionuvannia ekonomiky [Institutions, institutional change and functioning of the economy] (I. Dziub, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].
Oleksiuk, S. (2023). Ukrainska teatralna dyplomatiia u chas viiny: shcho my vtrachaiemo i yak tsomu zapobihty [Ukrainian theatrical diplomacy during the war: what we are losing and how to prevent it]. Krytyka, 9–10, 22–25. https://krytyka.com/ua/articles/ukrainska-teatralna-diplomatiia-u-chas-viiny-shcho-my-vtrachaiiemo-i-iak-tsomu-zapobihty [in Ukrainian].
Onda. (2022, July 21). "Crises et solidarités" (1/2) [Video]. Vimeo. https://vimeo.com/732121411 [in English].
Pastukh, V. V. (1999). Moderni khoreohrafichni napriamky v Halychyni (20-30-i roky XX stolittia) [Modern choreographic trends in Galicia (20-30s of the XX century)]. Znannia [in Ukrainian].
Pavillon Ukrainien (n.d.). La Manufacture. https://lamanufacture.org/programmation/pavillon-ukrainien/ [in English].
Plakhotniuk, O. (Ed.). (2020). Ukrainske khoreohrafichne mystetstvo v konteksti svitovoi khudozhnoi kultury (suchasnyi polizhanrovyi dyskurs) [Ukrainian choreographic art in the context of world artistic culture (modern multi-genre discourse)]. Spolom [in Ukrainian].
Pohrebniak, M. M. (2007). Tanets "modern" v ukraini XX stolittia ["Modern" dance in Ukraine of the 20th century]. In Ukrainska kultura v konteksti suchasnykh naukovykh doslidzhen ta praktychnykh realii [Ukrainian culture in the context of modern scientific research and practical realities] [Conference materials] (pp. 99–103). Derzhavna akademiia kerivnyk kadriv kultury i mystetstv [in Ukrainian].
Pohrebniak, M. M. (2015). Tanets "modern" XX st.: Vytoky, stylova typolohiia, panorama istorychnoi khody, evoliutsiia ["Modern" dance of the 20th century: Origins, stylistic typology, panorama of the historical course, evolution]. Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].
Poplavska, M. V. (2022). Kulturna dyplomatiia: transformatsiia definitsii poniattia v konteksti evoliutsii svitovoi spilnoty (1930-ti – pochatok 2020-kh rr.) [Cultural diplomacy: the transformation of the definition of the concept in the context of the evolution of the world community (1930s - early 2020s)]. Culture and contemporaneity, 2, 30–35. https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2022.270540 [in Ukrainian].
Ruban, V. (2022). Zaklyk Solidarnosti i Pidtrymky [Solidarity and Support statement]. Ukrainian Emergency Performing Arts Fund. https://www.uepaf.org.ua/ua/ [in Ukrainian].
Schofield, B. (2023, August 2). Ukraine’s secret weapon? The dancers joining the resistance. The Times. https://www.thetimes.co.uk/article/ukraine-s-secret-weapon-the-dancers-joining-the-resistance-pvhj0tntm [in English].
Sharykov, D. I. (2010). Teoriia, istoriia ta praktyka suchasnoi khoreohrafii. Henezys i klasyfikatsiia suchasnoi khoreohrafii - napriamy, styli, vydy [Theory, history and practice of modern choreography. Genesis and classification of modern choreography - directions, styles, types]. [Monograph] Kyiv International University [in Ukrainian].
U teroboroni hotuiut instruktoriv pershoi psykholohichnoi dopomohy [The Teroboron prepares psychological first aid instructors]. (2022, July 9). TSN. https://tsn.ua/video/video-novini/u-teroboroni-gotuyut-instruktoriv-pershoyi-psihologichnoyi-dopomogi.html [in Ukrainian].
Ukraine Media Center. (2015, May 28). Reforma chy imitatsiia: yakoiu maie buty stratehiia rozvytku kultury. UKMTs, 28 travnia 2015 [Reform or imitation: what should be the strategy of cultural development. UKMC, May 28, 2015] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HGSp1ivyA_k [in Ukrainian].
Vasina, O. (n.d.). “Tse ne "ia khudozhnyk, ya tak vizhu"”. Artterapevt ta khoreohraf Viktor Ruban pro metody likuvannia tvorchistiu [“It’s not "I’m an artist, I see it that way".” Art therapist and choreographer Viktor Ruban about methods of creative therapy]. Art Therapy Force. https://artherapyforce.com.ua/resource/se-ne-ya-hudozhnik-ya-tak-vizhu-artterapevt-ta-horeograf-viktor-ruban-pro-metodi-likuvannya-tvorchistyu/ [in Ukrainian].
Voices of resistance. A festival presenting the works of Ukranian and American performing artists. (n.d.). Playhouse Creatures Theatre Company. https://playhousecreatures.org/voices-of-resistance-festival/ [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.