Соціальні медіа як чинник трансформації аудіовізуальної культури в епоху трансмедійності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293802

Ключові слова:

аудіовізуальна культура, трансмедійність, творчість, колективний інтелект, «Зоряні війни», соціальні медіа

Анотація

Мета статті — проаналізувати роль соціальних медіа як чинника трансформації аудіовізуальної культури в епоху трансмедійності. Результати дослідження. Поняття «трансмедійної розповіді» запропоноване американським дослідником Г. Дженкінсом для аргументації необхідності поширення медіаконтенту на різних медіаплатформах. Трансмедійність — це процес, в якому елементи художнього твору досягають своєї аудиторії на різних медіаплатформах: кіно, телебачення, книги, комікси тощо. Трансмедійність аудіовізуальної культури проявилася з появою інтернету і цифрових технологій, зокрема соціальних медіа. Останні допомагають реалізувати основні принципи «трансмедійної розповіді», а також активізують смислове ядро її концепції — колективний інтелект. Прихильники франшизи стають мисливцями за інформацією, яку найлегше здобути в соціальних медіа, що перетворюються на місце колективної творчості, в якій улюблені герої можуть здобути нові подробиці власного життя і пригоди. Це також сприяє популяризації проєкту. Найбільш вдалою і популярною франшизою, яка реалізує всі переваги трансмедійності, є «Зоряні війни». У соціальних медіа франшиза активно будує взаємодію з фанатами, надаючи їм ексклюзивний контент, анонси майбутніх проєктів, влаштовує конкурси, тематичні хештеги тощо. Наукова новизна дослідження. Вперше розглянуто можливості соціальних медіа у забезпеченні трансмедійності сучасної візуальної культури. Висновки. Завдяки трансмедійному розширенню розповіді, в якому соціальні медіа відіграють не останню роль, з’являється не лише нова конфігурація аудіовізуальної індустрії, а й змінюються всі наративи аудіовізуальної культури, дискурс якої втрачає звичну імперативність, опосередковану існуванням автора-митця. Це призводить до фактично нескінченного процесу творчості за участі не лише творців, а й глядачів. Залучення до процесу творення дедалі більшої кількості учасників вказує на перформативність та інтерактивність сучасної аудіовізуальної культури.

Біографія автора

Денис Сучков, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач

Посилання

Hanson, M. (2005). The end of celluloid: film futures in the digital age. RotoVision [in English].

Ito, M. (2005). Intertextual enterprises: writing alternative places and meanings in the media mixed networks of yugioh. In D. Battaglia (Ed.), E.T. Culture: Anthropology in Outerspaces (pp. 180–199). Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822387015-006 [in English].

Jenkins, H. (2003, January 15). Transmedia storytelling moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. MIT Technology Review. https://www.technologyreview.com/2003/01/15/234540/transmedia-storytelling/ [in English].

Jenkins, H. (2007, March 21). Transmedia storytelling 101. Pop Junctions. Reflections on Entertainment, Pop Culture, Activism, Media Literacy, Fandom and More. http://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html [in English].

Khvorostyna, O. V. (2018). Metody ta metodolohichni pidkhody do vyvchennia yavyshcha transmediatsii u mediaindustrii [Methods and methodological approaches to study the phenomenon of transmedia in the media industry]. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, VI(31, I), 50–53. https://doi.org/10.31174/SEND-HS2018-185VI31-12 [in Ukrainian].

Korolenko, M. (2013, August 21). Transmedia storitellinh: vymoha tsyfrovoi epokhy [Transmedia storytelling: a requirement of the digital age]. European Journalism Observatory. https://ua.ejo-online.eu/1330/tsyfrovi-media/%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BC%D0%B5%D0 [in Ukrainian].

Lacasa, P. (2013). Learning in real and virtual worlds. Commercial video games as educational tools. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137312051 [in English].

Levy, P. (1997). Collective intelligence: mankind’s emerging world in cyberspace (R. Bononno, Trans.). Plenum Trade [in English].

Long, G. A. (2007). Transmedia storytelling: business, aesthetics and production at the Jim Henson Company [Master Thesis, Massachusetts Institute of Technology] [in English].

Pecheranskyi, I., Humeniuk, T., Shvets, N., Holovkova, M., & Sibiriakova, O. (2023). Transmedia discourse in the digital age: exploring radical intertextuality, audiovisual hybridization, and the "aporia" of homo medialis. Research Journal in Advanced Humanities, 4(2). https://doi.org/10.58256/rjah.v4i2.1111 [in English].

r/StarWar. (n.d.). Reddit. Retrieved August 4, 2023, from https://www.reddit.com/r/StarWars/?rdt=48787 [in English].

The Force.Net. (n.d.). Home. Retrieved August 4, 2023, from http://theforce.net/ [in English].

Wookieepedia. (n.d.). In Wikipedia. Retrieved August 4, 2023, from https://en.wikipedia.org/wiki/Wookieepedia [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Сучков, Д. (2023). Соціальні медіа як чинник трансформації аудіовізуальної культури в епоху трансмедійності. Питання культурології, (42), 286–295. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293802

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ