Цифрова мода: основні чинники виникнення та соціокультурне значення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293804

Ключові слова:

цифрова мода, культура, віртуальний одяг, соціокультурні зміни, цифрові технології, споживання

Анотація

Мета статті — з’ясувати основні умови виникнення та значення цифрової моди для суспільства та культури. Результати дослідження. Digital clothing можуть бути будь- які предмети гардероба, які створюються та носяться у віртуальному середовищі. Вони можуть бути створені за допомогою комп’ютерної графіки, 3D-технологій і візуальних ефектів. Цифрова мода охоплює такі елементи, як віртуальний одяг, розширена реальність, віртуальні кімнати для примірювання одягу та покупки, віртуальні модні покази. Цифрова мода виникла ще з появою перших комп’ютерних ігор, однак як тренд вона постала з початку пандемії. Нині аудиторія прихильників віртуального вбрання зростає: велика кількість користувачів інтернету потребує створення різноманітного контенту з власними фотографіями. Наукова новизна дослідження. Вперше в українській культурології висвітлено основні чинники виникнення та значення цифрової моди та одягу для культури і суспільства. Висновки. Цифрова мода — новий тренд fashion-індустрії, за якого люди створюють і носять цифровий 3D-одяг за допомогою технологій доповненої реальності. Таке поєднання моди та цифрових технологій можливе завдяки взаємодії віртуальних та доповнених реальністю елементів зі світом моди. Основні соціокультурні зміни, які сприяли появі цифрової моди, пов’язані з цифровими технологіями: диджиталізація змінила способи доступу до розваг та культурних контентів, урізноманітнила способи комунікації, пришвидшила поширення ідей та надала нові засоби для творчості та самовираження. Як незвичне злиття моди та технологій цифрова мода привносить інновації та змінює традиційні уявлення про моду, розширюючи межі творчості, та стимулює розвиток і подальші інновації. Вона відкриває нові можливості для самовираження, освіти, комунікації, формування екологічної культури та культури споживання, змінивши загальну концепцію володіння одягом. Використання цифрового одягу — досить прогресивна сфера модних культурних практик, яка продовжує активно розвиватися, шукати нові способи втілення та соціокультурної комунікації.

Біографія автора

Вікторія Черевач, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент

Посилання

Baek, E., Haines, S., Fares, O., Huang, Z., Hong, Y., & Hwan, S. (2022). Defining digital fashion: Reshaping the field via a systematic review. Computers in Human Behavior, 137, 107407. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107407 [in English].

Godwin, C. (2019, 15 November). The £7,500 dress that does not exist. BBC News. https://www.bbc.com/news/business-49794403 [in English].

Mesjar, L., Cross, K., Jiang, Y., & Steed, J. (2023). The Intersection of Fashion, Immersive Technology, and Sustainability: A Literature Review. Sustainability, 15(4), Article 3761. https://www.mdpi.com/2071-1050/15/4/3761 [in English].

Ornati, M., & Kalbaska, N. (2022). Looking for haptics. Touch digitalization business strategies in luxury and fashion during COVID-19 and beyond. Digital Business, 2(2), Article 100035. https://doi.org/10.1016/j.digbus.2022.100035 [in English].

Schauman, S., Greene, S., & Korkman, O. (2023). Sufficiency and the dematerialization of fashion: How digital substitutes are creating new market opportunities. Business Horizons, 66(6), 741–751. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2023.03.003 [in English].

Semik, S. (2019, 2 July). Virtual Fashion: The Digitally Generated Clothes Appearing On Your IG Influencer Feeds. ELLE. https://www.elle.com/uk/fashion/a28166986/digital-fashion-dressing-virtually/ [in English].

Zirkevych, V., & Borshchevska, N. (2021, April 22). Virtualna moda: odiah, stvorenyi tsyfrovym sposobom [Digital fashion: the digitally generated clothes appearing]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Actual problems of modern design] [Conference materials] (Vol. 1, pp. 227–230). Kyiv National University of Technologies and Design. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/17955/1/APSD2021_V1_P227-230.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Черевач, В. (2023). Цифрова мода: основні чинники виникнення та соціокультурне значення. Питання культурології, (42), 307–315. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293804

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ