«Філософська» складова культури «Русского мира», або (за їхнім прислів’ям!) – «дураку и грамота во вред»

Автор(и)

  • Сергій Безклубенко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-8709-7129

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303025

Ключові слова:

рашизм, богообраність, «ідея нації» та «національна ідея», мир і світ, «римський мир» (pax romanae) та «русский мир» («світ»), В. О. Ключевський, Т. Г. Шевченко, П. Я. Чаадаєв, В. С. Соловйов, П. Д. Юркевич

Анотація

Мета статті — проаналізувати соціально-політичне явище, яке йменується претензійним терміном «Русский мир», через призму квазіфілософських «ізмишлєній» низки російських мудрагелів, зокрема й особливо В. Соловйова, вигадки якого видаються за нібито науково-теоретичні обґрунтування правомірності та навіть історичної обумовленості існування оцього «міра». Водночас розкривається маніпулятивний характер тлумачення понять, з яких складається цей термін. Результати дослідження. Упродовж останніх століть ця своєрідна спільнота (конгломерат різних уярмлених народів і племен, що безпідставно привласнили собі назву Росія) безпардонно порушувала, не кажучи вже про колонізацію сусідніх територій, міжнародний спокій, ввергаючи людство у воєнні зіткнення. І за всіма цими злочинами — політика, основу якої визначає нав’язлива месіанська ідея: побудувати особливий світовий порядок — «Русский мир». Попри всю маніпулятивну тьмяність цього поняття, жахіття злочинів, вчинених так званою Росією на шляху втілення його у життя, достатньо виразно окреслюється людожерський зміст мети. Наукова новизна. У статті з’ясовано ідеологічне підґрунтя появи та позачасове існування феномену «Русский мир», яке призвело до розумового схиблення великої маси людей. Висновки. Зміст писань В. Соловйова про «русскую идею» зводиться до обґрунтування «богообраності» так званого «російського» народу, обстоювання того, що саме на Росію Бог поклав місію здійснити надуману «всеєдність». Абстрагувавшись від церковно-релігійного лушпиння, більш-менш виразно постає сокровенна суть «русской идеи»: досягнення всесвітнього значення (якщо не панування!) Росії з усіма її «лихами». Сьогодні світ з жахом переживає чергове «запалення» цієї потворної російської хвороби під назвою «рашизм». Звинувачення України та «колективного Заходу» у фашизації достоту нагадують ситуацію, відображену в російському ж прислів’ї «с больной головы на здоровую». Тепер сама історія дає відповідь: так жити людям не слід.

Біографія автора

Сергій Безклубенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор, академік, почесний член Національної академії мистецтв України

Посилання

Aristotel, (1934). Metafizika [Metaphysics] (A. V. Kubitckogo, Trans.). Sotcekgiz [in Russian].

Bezklubenko, S. D. (2001). "Liudvyh Feiierbakh... " F. Enhelsa i kinets "klasychnoi" ... psevdomarksystskoi filosofii ["Ludwig Feuerbach..." by F. Engels and the end of "classical" ... pseudo-Marxist philosophy]. Visnyk KNUKiM. Filosofiia, 3, 4–33 [in Ukrainian].

Bezklubenko, S. D. (2002). Samozakokhana pani, sumnivnoho pokhodzhennia, z zavyshchenoiu samootsinkoiu: pro filosofiiu, yii rol u zhytti ta mistse u navchalnykh prohramakh [A narcissistic lady of dubious origin with inflated self-esteem: about philosophy, its role in life and its place in educational programs]. Visnyk KNUKiM. Seriia "Pedahohika", 7, 28–42 [in Ukrainian].

Bezklubenko, S. D. (2007). Osnovy filosofskykh znan [Basics of philosophical knowledge]. Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv [in Ukrainian].

Chaadaev, P. I. (2014). Filosoficheskie pisma [Philosophical letters]. Prospekt [in Russian].

Chernyshevskyi, M. (1970). Estetychni vidnoshennia mystetstva do diisnosti [Aesthetic relations of art to reality]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Dal, V. I. (1956). Mir [World]. In Tolkovyi slovar zhivogo velikorusskogo iazyka [Explanatory Dictionary of the Living Great Russian Language] (Vol. 2, pp. 238–239). Gosudarstvennoe izdatelstvo inostrannykh i natcionalnykh slovarei [in Russian].

Fikhte, Y. G. (2003). Promovy do nimetskoi natsii [Speeches to the German nation]. V L. Rudnytskyi, & O. Feshovets. (Comps.), Myslyteli nimetskoho Romantyzmu [Thinkers of German Romanticism] (pp. 110–134). Lileia-NV [in Ukrainian].

Horskyi, V. C. (1996). Istoriia ukrainskoi filosofii [History of Ukrainian philosophy]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Iurkevich, P. (1860). Iz nauki o chelovcheskom dukh (po povodu statei, pomshchennykh v Sovremennik pod zaglavіem: "antropologicheskіi printcip v filosofіi") [From the Science of the Human Spirit (regarding the articles published in the Contemporary under the title: "anthropological principle in philosophy")]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 1, 367–511 [in Russian].

Kliuchevskii, V. O. (1988). Sochineniia: Vol.3. Kurs russkoi istorii [Works: Course of Russian history]. Mysl [in Russian].

Kornienko, V. S. (1970). O zakonakh krasoty. K voprosu o sushchnosti esteticheskikh iavlenii v deistvitelnosti i v iskusstve [About the laws of beauty. On the question of the essence of aesthetic phenomena in reality and in art] [Monograph]. Izdatelstvo Kharkovskogo universiteta [in Russian].

Novychenko, L., Rusanivskyi, V., Honcharenko, M., Tolochko, P., Dziuba, I., Mazepa, V., Fedoruk, O. (1989, October 29). Shchob vidrodzhennia stalosia: Istorychni obstavyny i tendentsii rozvytku ukrainskoi kultury [For revival to happen: Historical circumstances and trends in the development of Ukrainian culture]. Kultura i zhyttia [in Ukrainian].

Saltykov-Shchedrin, M. E. (1966). Sobranie sochinenii: Vol.5. Neblagovonnyi anekdot o g. Iurkeviche [Collected Works. Unscented anecdote about Mr. Yurkevych], pp. 288–294). Khudozhestvennaia literatura [in Russian].

Shevchenko, T. H. (1981). I mertvym, i zhyvym, i nenarodzhenym zemliakam moim v Ukraini i ne v Ukraini moie druzhnieie poslaniie [To the dead, the living, and the unborn of my countrymen in Ukraine and not in Ukraine my friendly message]. In Kobzar (pp. 266–273). Dnipro [in Ukrainian].

Solonevich, I. (1990). Dukh naroda [Spirit of the people]. Nash sovremennik, 5, 144–165 [in Russian].

Solovev, V. (1999). Russkaia ideia [Russian idea]. In Spor o spravedlivosti [The Justice Controversy] (pp. 442–455). Eksmo-Press [in Russian].

Tkachuk, M. (2002). Yurkevych P. D. [Yurkevich P. D.]. In Filosofska dumka v Ukraini [Philosophical thought in Ukraine] (pp. 230–234). Pulsarii [in Ukrainian].

Vatcuro, V., & Gillelson, M. (1986). Skvoz "umstvennye plotiny". Ocherki o knigakh i presse pushkinskoi pory [Through "mental dams". Essays on books and the press of Pushkin’s time] (2nd ed.). Kniga [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Як цитувати

Безклубенко, С. (2024). «Філософська» складова культури «Русского мира», або (за їхнім прислів’ям!) – «дураку и грамота во вред». Питання культурології, (43), 8–24. https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303025

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ