Танцювальні традиції українців у період літнього календарного циклу: етнокультурні рефлексії
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303028Ключові слова:
танець, традиції, етнокультура, рефлексії, літній календар, культурний досвід, культурна пам’ятьАнотація
Мета статті — проаналізувати танцювальні традиції свят українців у період літнього календарного циклу, концептуалізувати традиції танцю через механізм етнокультурних рефлексій. Результати дослідження сфокусовані на загальнонаукових методологічних орієнтирах діалектичного (уможливив виявлення закономірних етапів хореографічної культури), історико-генетичного (актуалізував танцювальні традиції в сучасних умовах), аксіологічного (підпорядкував традиції естетичним цінностям в універсумі етнокультурних рефлексій), міждисциплінарного (залучив наукові теорії суміжних галузей пізнання і комплексного характеру гуманітарних наук) підходів. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що сучасна наукова парадигма «етно» потребує уваги у сфері традицій, зокрема популяризації самобутності танцювальних традицій літнього календарного циклу в практиках творчої діяльності й етнокультурних рефлексіях. Висновки. Трансформація культурного життя нині спонукає до осмислення наукових культурологічних джерел, які висвітлюють використання традицій у життєтворчості українців. Ефективне залучення традицій танцю в практику життєтворчості передбачає їхню актуалізацію і можливість виокремлювати з небуття творчість минулих епох, уможливлює збереження свят та обрядів для їх подальшого відтворення. Вочевидь консолідується людність у просторі інтеграційного механізму в джерелах етнокультурних рефлексій. Застосування принципів філософії, культурології, історії мистецтва, музики, психології в діяльності етнокультури формує середовище, в якому етнокультурні рефлексії виконують роль архетипів у певній семіосфері. З’ясовано, що танцювальні традиції українців у період літнього календарного циклу втілюють естетизацію урочистого спілкування, демонструють колективність і свободу комунікативних зв’язків, виражають прагнення молоді у сфері рекреації, вакацій, дозвілля в умовах урочистостей і святкування. Динамічно-тілесні норми, канони, зразки, їх танцювальні варіанти трансформують образи руху в етнокультурні патерни, де традиції літнього календарного циклу уможливлюють творення художнього образу та вдосконалюють хореографічну семіотику, в епіцентрі якої етнокультурна рефлексія скеровує танець у сферу культурної пам’яті.
Посилання
Bashynska, N. D. (2011). Charivna rosynka [Magical dewdrop]. DrukArt.
Hemingvei, E. (2017). Fiiesta. I sontse skhodyt [Fiesta And the sun rises] (V. Morozov, Trans.). Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].
Hordieiev, V. A. (2019). Rivnenske Polissia yak samobutnii i arkhaichnyi kulturnyi rehion Ukrainy: khoreohrafichna skladova mystetskoi spadshchyny [Rivne Polissya as an Authentic and Archaic Cultural Region of Ukraine: Choreographic Component of the Heritage]. Culture of Ukraine. Series: Art Criticism, 63, 135–143. https://doi.org/10.31516/2410-5325.063.12 [in Ukrainian].
Hrushevskyi, M. S. (1993). Istoriia ukrainskoi literatury [History of Ukrainian literature] (Vol. 1). Lybid [in Ukrainian].
Lychkovakh, V. A. (2010). Sakralni horyzonty ukrainskoi kultury: Arkhetypy – khronotopy – syhnatury [Sacred horizons of Ukrainian culture: Archetypes - chronotopes - signatures]. Artistic culture. Topical issues, 7, 187–194 [in Ukrainian].
Pchilka, O. (2019). Folklorni zapysy [Folklore records] (Part 1). Vidkryta knyha [in Ukrainian].
Shkorinenko, V. O. (2003). Narodnyi tanets u tradytsiinii i suchasnii kulturi Ukrainy [Folk dance in the traditional and modern culture of Ukraine] [Abstract of PhD Dissertation, Derzhavna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv] [in Ukrainian].
Virskyi, V. P. (1977). U vykhori tantsiu [In the vortex of dance] (Vol. 1). Mystetstvo.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.