Мок’юментарі та документалістика «змішаних форм» в аудіовізуальній культурі XX століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303033

Ключові слова:

аудіовізуальна культура, мок’юментарі, документалістика «змішаних форм», гібридизація, художньо-документальне кіно, естетика постмодерну, експерименти з монтажем

Анотація

Мета статті — проаналізувати специфіку жанрової мутації та конкретні прояви трансформації художньо-естетичної системи документалістики на прикладі мок’юментарі, що допоможе з’ясувати місце зазначеної жанроформи в аудіовізуальній культурі. Результати дослідження. Розглянуто контекст становлення художньо- документального кіно на початку XX ст. Досліджено специфіку мок’юментарі у проєкції розвитку документалістики «змішаних форм» впродовж минулого століття, зокрема на конкретних прикладах. Доведено, що документалістика «змішаних форм» і мок’юментарі є важливими агентами формування культурного та аудіовізуального ландшафтів ХХ ст. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що у статті вперше розглянуто мок’юментарі як жанровий напрям документалістики «змішаних форм» та результат аудіовізуальної гібридизації. Висновки. Становлення кіномистецтва супроводжувалося видовими дифузіями на кшталт стилізації під інформаційну хроніку. На базі художньої практики режисерів-ігровиків впродовж 20–50х рр. XX ст. виникає документалістика «змішаних форм» як жанр кінематографічної творчості, в якому поєднуються елементи документального кіно з художніми або експериментальними засобами і який характеризується використанням різних технік монтажу, включаючи комбінування архівних матеріалів з перформативними елементами, анімацією та акторською грою. У другій половині XX ст. під впливом філософії та естетики постмодерну особливого поширення та популярності набуває мок’юментарі, що обумовлено бажанням документалістів експериментувати з жанровими формами та структурою фільмів, спробами більше вплинути на глядача через емоційну залученість і актуалізацію соціально важливих проблем.

Біографія автора

Мирослава Чайка, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент

Посилання

Arnold, J. (2016). The Essentials: 52 Must-See Movies and Why They Matter. Running Press [in English].

Barkun, M. (2003). A Culture of Conspiracy: Apocalyptic Visions in Contemporary America. University of California Press [in English].

Chmil, H., & Pshenychna, K. (2018). Montazh kino: vid radianskoho kinoavanhardu do suchasnykh praktyk montazhu [Film Editing: From Avant-garde Films to Modern Editing Practice]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, 2, 98–106. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151823 [in Ukrainian].

Christopher, R. J. (2005). Robert and Frances Flaherty: A Documentary Life, 1883-1922. McGill- Queen’s University Press. https://doi.org/10.1515/9780773572775 [in English].

Daniels, J. (2019). The Subjective Voice and Hybrid Documentary Filmmaking Strategies: A Case Study. Alphaville: Journal of Film and Screen Media, 17, 97–110. https://doi.org/10.33178/alpha.17.06 [in English].

Fuller, S. (2010). Postmodernism’s Epistemological Legacies: Objects Without Purpose, Movement Without Direction And Freedom Without Necessity. Revue internationale de philosophie, 251, 101–120. https://doi.org/10.3917/rip.251.0101 [in English].

Hart, P. (2023). Disruptive docs: teaching hybrid documentary filmmaking in Australia. Studies in Australasian Cinema, 17, 82–94. https://doi.org/10.1080/17503175.2023.2224616 [in English].

King, M. (2016). Zelig and the Narcissism of the Other-Directed Person. In The American Cinema of Excess. Extremes of the National Mind on Film (pp. 166–167). Stochastic Press [in English].

Miner, J. D. (2021). Experiments in Hybrid Documentary and Indigenous Model Animation. Аnimation: an interdisciplinary journal, 16, 6–20. https://doi.org/10.1177/17468477211025664 [in English].

Prokopovych, L. V. (2019). Mokiumentari yak osoblyvyi zhanr mistyfikatsii u "teatri" zhyttia: sotsialno-filosofska refleksiia [Mockumentary as a special genre of mystification in the "theater" of life: socio-philosophical reflection] . Virtus, 36, 39–42 [in Ukrainian].

Rhodes, G. D., & Springer, J. P. (Eds.). (2006). Docufictions: Essays on the Intersection of Documentary and Fictional Filmmaking. McFarland [in English].

Stam, R. (2013). Hybrid variations on a documentary theme. REBECA - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, 2(2), 16–36. https://doi.org/10.22475/rebeca.v2n2.307 [in English].

Starodubtseva, L. V. (2020). Documentary yak fantom: ihry definitsii [Documentary as a phantom: games of definitions]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Theory of Culture and Philosophy of Science, 61, 23–32. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2020-61-03 [in Ukrainian].

Yarbroff, J. (2009, April 10). "Spinal Tap" and Its Influence. Newsweek. https://www.newsweek.com/spinal-tap-and-its-influence-77437 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Як цитувати

Чайка, М. (2024). Мок’юментарі та документалістика «змішаних форм» в аудіовізуальній культурі XX століття. Питання культурології, (43), 68–77. https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303033

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ