Тенденції розвитку дистанційного та онлайн-навчання в Україні в умовах пандемії COVID-19 та воєнних дій (на прикладі КНУКіМ)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303034Ключові слова:
вища освіта, адаптивність, взаємодія екзогенних факторів, воєнні дії, пандемія COVID-19, дистанційне та онлайн-навчання, зміни середовища, кризові ситуації, технології освітиАнотація
Мета статті — проаналізувати тенденції розвитку дистанційного та онлайн- навчання в Україні в умовах пандемії COVID-19 та воєнних дій; представити досвід Київського національного університету культури і мистецтв у процесі адаптації до нових умов викладання та навчання. Результати дослідження. Розглянуто технічні, організаційні та педагогічні виклики, пов’язані з переходом на дистанційне та онлайн- навчання в контексті загострення санітарно-епідеміологічної ситуації, воєнних дій та нестабільного геополітичного стану. Наголошено на важливості підготовки професорсько- викладацького складу до роботи в дистанційному форматі та забезпечення належного рівня технічної підтримки студентів. Розглянуто питання підтримки соціально- психологічного стану та захисту прав студентів на якісну освіту в кризових умовах. Особлива увага приділяється розвитку партнерства між закладами вищої освіти, державними структурами та громадськими організаціями з метою забезпечення сталого функціонування системи освіти та підтримки військовослужбовців. Наукова новизна полягає в аналізі взаємодії екзогенних факторів, таких як пандемія та воєнні дії, зі структурами та принципами дистанційного навчання, що визначило специфіку ефективності та адаптивності системи дистанційного та онлайн-навчання в закладах вищої освіти до кризових ситуацій. Висновки. У дослідженні запропоновані шляхи удосконалення організації дистанційного та онлайн-навчання в закладах вищої освіти з урахуванням специфіки воєнних дій і глобальної кризи в галузі охорони здоров’я. Наголошено на пріоритетності гуманістичного та інноваційного підходів до навчання, спрямованих на психологічну підтримку студентів та збереження якості освітнього процесу. Дослідження відкриває нові перспективи для адаптації дистанційних освітніх програм і технологій відповідно до змін у контексті суспільного середовища, що може сприяти кращому опануванню інформації студентами з урахуванням сучасних викликів та задач.
Посилання
Aretio, G. L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9–32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331464460001 [in English].
Gamage, K. A. A., Pradeep, R. G. G. R., Najdanovic-Visak, V., & Gunawardhana, N. (2020). Academic Standards and Quality Assurance: The Impact of COVID-19 on University Degree Programs. Sustainability, 12(23), 10032. https://doi.org/10.3390/su122310032 [in English].
Horbatiuk, O., & Polishchuk, S. (2022). Osoblyvosti funktsionuvannia zakladiv vyshchoi osvity pid chas viiny: ochna ta dystantsiina formy osvity, yikh kliuchovi perevahy ta nedoliky [Features of the functioning of institutions of higher education during the war: face-to-face and distance forms, their key advantages and disadvantages]. Modern informational technologies and innovative methods in professional training: methodology, theory, experience, problems, 66, 5–13. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-66-5-13 [in Ukrainian].
Kramarenko, I., Kornisheva, T., & Siliutina, I. (2022). Adaptatsiia dystantsiinoho navchannia u vyshchii shkoli do umov voiennoho stanu [Adaptation of distance learning in higher school in the conditions of martial law]. Prospects and innovations of science, 4(9), 192–205. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-192-205 [in Ukrainian].
Krasulia, A., Platonova, M., Smyrnova, T., & Ilinska, L. (2022, October 28). Osvitni tekhnolohii intensyfikatsii navchannia: formuvannia navychok 21 stolittia za 21 den [Educational technologies of learning intensification: formation of 21st century skills in 21 days]. In Osvita dlia XXI stolittia: vyklyky, problemy, perspektyvy [Education for the XXI century: challenges, problems, prospects] [Conference proceedings] (pp. 196–198). Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko [in Ukrainian].
Krychkivska, O., Bilous, I., & Demianiuk, A. (2022). Dystantsiina osvita v nadzvychainykh umovakh ta kryzovykh sytuatsiiakh [Distance education in emergency and crisis situations]. Prospects and innovations of science, 8(13), 99–108. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-8(13)-99-108 [in Ukrainian].
Kuzan, H. (2022). Dydzhytalizatsiia osvitnoho protsesu i dystantsiine navchannia v Ukraini: vyklyky, problemy, perspektyvy [Digitization of the educational process and distance learning in Ukraine: challenges, problems, prospects]. Youth & Market, 9–10(207–208), 107–111. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.271161 [in Ukrainian].
Kyiv National University of Culture and Arts, 2020. Polozhennia pro orhanizatsiiu potochnoho, semestrovoho kontroliu znan ta atestatsi zdobuvachiv fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity iz zastosuvanniam onlain-dystantsiinykh tekhnolohii navchannia [Regulations on the organization of current, semester control of knowledge and certification of applicants for professional higher and higher education with the use of online distance learning technologies]. http://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/norm_documents/distancionaya_osvita.pdf [in Ukrainian].
Lysenko, I. O. (2022). Onlain osvita yak etap rozvytku suchasnoi vyshchoi osvity []. Natsionalnyi aviatsiinyi universytet. https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/55285 [in Ukrainian].
Nahorniak, T. L. (2023). Kryzovyi menedzhment peremishchenykh ZVO Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [Crisis management of Ukrainian displaced universities in the war and post-war periods]. Political life, 1, 4–14. https://doi.org/10.31558/2519-2949.2023.1.1 [in Ukrainian].
Salama, R., & Hinton, T. (2023). Online higher education: current landscape and future trends. Journal of Further and Higher Education, 47(7), 913–924. https://doi.org/10.1080/0309877X.2023.2200136 [in English].
Savitska, V. V. (2023). Tsyfrovizatsiia osvitnoho protsesu u zakladakh vyshchoi osvity: ryzyky i perspektyvy v suchasnykh umovakh [Digitalization of the educational process in the institutions of higher education: risks and prospects in modern conditions]. Zasobi navčalʹnoj ta naukovo-doslìdnoï roboti, 59, 76–85. https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.59.07 [in Ukrainian].
Shevchenko, O. M., & Tvum, K. (2022, May 19). Problemy y perevahy orhanizatsii dystantsiinoho navchannia [Problems and advantages of distance learning organization]. In Sotsialno-osvitni dominanty profesiinoi pidhotovky suchasnoho kompetentnoho fakhivtsia [Social and educational dominants of professional training of a modern competent specialist] [Conference proceedings] (pp. 108–111). Bila Tserkva institute of continuous professional education [in Ukrainian].
Torun, D. E. (2020). Online Distance Learning in Higher Education: E-learning Readiness as a Predictor of Academic Achievement. Open Praxis, 12(2), 191–208. https://dx.doi.org/10.5944/openpraxis.12.2.1092 [in English].
Turan, Z., Kucuk, S., & Karabey, S. C. (2022). The university students’ self-regulated effort, flexibility and satisfaction in distance education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19, 35 https://doi.org/10.1186/s41239-022-00342-w [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.