Особливості рецепції цифрового public art як інокультурної практики: закордонний та український досвід

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303036

Ключові слова:

public art, цифрові технології, інокультурні практики, рецепція, публічний простір міста, західна та східна культура

Анотація

Мета статті — виявити особливості рецепції цифрового public art в урбаністичному просторі сучасного міста. Результати дослідження. У статті досліджено проблематику рецепції цифрового public art в західній та східній культурі; уточнено поняття «публічний простір» та «public art»; розглянуто цифрові технології як ефективний інструментарій оновлення інокультурних практик, представлених у сучасному урбаністичному просторі на прикладі public art. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в сучасній вітчизняній культурології розглянуто особливості рецепції цифрового public art як інокультурної практики на прикладі закордонного та українського досвіду. Висновки. Public art визначає культурні межі, твори мистецтва, матеріальні носії культури та їхнє значення, широку участь і взаємодію в публічному просторі сучасного міста. Станом на початок третього десятиліття ХХІ ст. практики public art зазвичай репрезентовані у нових формах, зокрема в цифровому форматі. На сучасному етапі художні вираження засобами інокультурних практик і взаємодія з урбаністичним простором виходять за межі простої естетики, перетворюючись на засіб соціальних коментарів і міжкультурних досліджень, та можуть кинути виклик чинним нормам у публічному просторі міста. Дослідження цифрового public art в урбаністичному просторі сучасного міста крізь призму концепції інокультурних практик виявило, що: особливості рецепції доцільно розглядати крізь призму культурного контексту та моделювання соціальними умовами; відмінності рецепції на Заході та Сході полягають у використанні різних поглядів щодо репрезентації візуального світу цифрового public art як у геометричному, так і в метафоричному сенсі; східні та західні практики цифрового public art створюють різні психологічні стани причетності або «приналежності», викликають культурно-специфічне відчуття ідентичності. Цифровий public art, представлений у сучасному урбаністичному просторі України, є складним, багатоаспектним феноменом, дослідження якого є призмою для ідентифікації національної культурної стратегії.

Біографія автора

Євген Вербецький, Київський національний університет культури і мистецтв

Здобувач

Посилання

Andrade, P. (2020). Urban public art and tourism communication. Revista Lusófona de Estudos Culturais, 7(1), 39–59. https://doi.org/10.21814/rlec.2119 [in English].

Chepelyk, O. V. (2009). Vzaiemodiia arkhitekturnykh prostoriv, suchasnoho mystetstva ta novitnikh tekhnolohii, abo Multymediina utopiia [Interaction of architectural spaces, contemporary art and new technologies, or Multimedia utopia] [Monograph]. Khimdzhest [in Ukrainian].

Dokolova, A. S. (2023). Osoblyvosti tsyfrovoho pablik-artu XX stolittia: mystetstvo fizychnoho ta virtualnoho prostoru [Features of Digital Public Art of the Twenty-First Century: Art of Physical and Virtual Space]. Notes on art criticism, 43, 3–8. https://doi.org/10.32461/2226-2180.43.2023.286827 [in Ukrainian].

Golas, P. J. (2015). Picturing technology in China: from earliest times to the nineteenth century. Hong Kong University Press. https://doi.org/10.5790/hongkong/9789888208159.001.0001 [in English].

Gorichanaz, T. (2020). Engaging with public art: An exploration of the design space. In CHI ‘20: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems [Conference proceedings] (pp. 1–14). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3313831.3376640 [in English].

Hein, H. (1996). What Is Public Art?: Time, place, and meaning. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 54(1), 1–7. https://doi.org/10.2307/431675 [in English].

Jałowiecki, B. (2010). Społeczne wytwarzanie przestrzeni. Wydawnictwo Naukowe Scholar [in Polish].

Kline, M. (1964). Mathematics in Western Culture. Oxford University Press [in English].

Kucukali, U. (2023). Public art practices in urban space: The Case of Istanbul. SAUC - Street Art and Urban Creativity, 9(1), 12–25. https://doi.org/10.25765/sauc.v9i1.639 [in English].

Liew, M. (2003). Public Art and practice: east and west. Іn Public Art + Practice: East + West (pp. 16–67). Shanghai Technology Printing Press [in English].

Liu, C. (2021). Research on Urban Public Art Design Based on Digital Information Technolo. Journal of Physics: Conference Series, 1992, 022081. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1992/2/022081 [in English].

Mironova, T. V. (2021). Virtualna i dopovnena realnosti v tvorchosti ukrainskykh mysttsiv [Virtual and augmental reality in the art-works of ukrainian artists]. Art and Design, 2, 141–151. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.2.13 [in Ukrainian].

Palmer, S. E., Schloss, K. B., & Sammartino, J. (2013). Visual aesthetics and human preference. Annual Review of Psychology, 64, 77–107. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120710-100504 [in English].

Pöppel, E., & Bao, Y. (2011). Three modes of knowledge as basis for intercultural cognition and communication: a theoretical perspective. In S. Han & E. Pöppel (Eds.), Culture and Neural Frames of Cognition and Communication (pp. 215–231). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-15423-2_14 [in English].

Protas, M. O. (2023). Public art v kulturnykh parazhynmakh postmodernizmu [Public art in the cultural paradigms of postmodernism]. Grail of Science, 26, 571–575. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.14.04.2023.103

Senie, H. (1998). Critical issues in public art: Content, context, and controversy. Smithsonian Institution Press [in English].

Yefimova, A. (2011). Public art yak fenomen suchasnoho mystetstva: ukrainskyi dosvid [Public art as a phenomenon of modern art: the Ukrainian experience]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 22, 100–113. https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/22/09.pdf [in Ukrainian].

Yefimova, A. V. (2016). Suchasne mystetstvo v miskomu prostori: perspektyvy ta shliakhy rozvytku v Ukraini [Public art: prospects and ways of development in Ukraine]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 28, 143–152. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.51660 [in Ukrainian].

Zebracki, M., & Luger, J. (2019). Digital geographies of public art: New global politics. Progress in Human Geography, 43(5), 890–909. https://doi.org/10.1177/0309132518791734 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Як цитувати

Вербецький, Є. (2024). Особливості рецепції цифрового public art як інокультурної практики: закордонний та український досвід. Питання культурології, (43), 92–100. https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303036

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ