Актуальні проблеми та перспективи розвитку музеїв просто неба на сучасному етапі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303045Ключові слова:
скансен, музей просто неба, історико-культурна спадщина, пам’ятки народної архітектури, воєнні дії, руйнуванняАнотація
Мета статті — розглянути аспекти формування та розвитку скансенів, їх види й особливості функціонування, насамперед через призму проблемних реалій в Україні. Результати дослідження. Висвітлено основні історичні факти створення скансенів у світі, аспекти й типологію музеїв просто неба в Україні. Розглянуто проблематику трактування поняття «скансен»; акцентовано на тому, що це не тільки традиційні музейні заклади, що працюють з відвідувачами, а й центри дозвілля. Представлено специфіку найважливіших проблем функціонування сучасних скансенів в Україні, перспективи їх можливого розвитку. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше перспективи діяльності музеїв просто неба розглянуто через призму проблематики сьогодення в культурній сфері, а також російсько-української війни та її руйнівних факторів. Висновки. Основна місія скансенів — донести до майбутніх поколінь унікальність архітектури, побуту, традицій природокористування наших предків в умовах, максимально наближених до автентичних. Адаптація до нових інформаційно-цифрових викликів, захист культурного та музейного надбання, особливо під час воєнної російської агресії, є перепоною в культурній сфері України. Знищення культурно-історичного надбання українського народу все частіше відбувається цілеспрямовано, з усвідомленням агресором особливого статусу таких предметів та об’єктів, тож про повноцінну роботу скансенів і їх культурно-дозвіллєву діяльність в умовах воєнного стану говорити майже неможливо. А перспективи їх функціонування, якби не військова російська агресія, цілком вивели б роботу музеїв просто неба на новий рівень. Однак реалії та небезпека сьогодення, на жаль, змушують лише сподіватися, що руйнувань і жертв більше не буде; попереду ще тривалий післявоєнний період відновлення та реконструкції.
Посилання
Afanasiev, O. Ye., Burlaka, Ye. V., & Markina, Yu. M. (2009, May 6–7). Skanseny Ukrainy yak vazhlyvyi turystychnyi resurs [Skansen of Ukraine as an important tourist resource]. In Turystychna industriia: suchasnyi stan ta priorytety rozvytku [Tourist industry: current state and development priorities] [Conference proceedings] (pp. 80‒84). Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].
Borysenko, Yu. S. (2019). Kharakterni osoblyvosti stanovlennia i rozvytku skanseniv v Ukraini na pochatku XXI st.: kulturno-dozvillieva skladova [Characteristic features of the formation and development of skansen in Ukraine at the beginning of the XXI century: cultural and recreational component]. Topical problems of History, Theory and practice of Artistic Culture, 41, 66–72 [in Ukrainian].
Bushchenko, A. P. (Ed.). (2016). Zi shchytom chy na shchyti?: zakhyst kulturnykh tsinnostei v umovakh zbroinoho konfliktu na skhodi Ukrainy [With a shield or on a shield?: protection of cultural property in the context of the armed in the context of the armed conflict in eastern Ukraine]. KYT [in Ukrainian].
Czajkowski, J. (Ed.). (1981). Open-air Museums in Poland. Panstwowe Wydawnictwo Rolnicze [in English].
Destruction of cultural heritage is a war crime. (2022, October 20). EPP Group in the European Parliament. https://www.eppgroup.eu/newsroom/news/destruction-of-cultural-heritage-is-a-war-crime [in English].
Kadnichanskyi, D. A. (2009, October 9–11). Istorychna spadshchyna UPA i turyzm [Historical heritage of the UPA and tourism]. In Heohrafiia i turyzm: yevropeiskyi dosvid [Geography and tourism: the European experience] [Conference proceedings] (pp. 63–66). Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. (1997). Orhanizatsiia muzeiv arkhitektury v Ukraini, Polshchi ta Slovachchyni [Organization of museums of architecture in Ukraine, Poland and Slovakia]. In Diialnist muzeiv prosto neba u zberezhenni kulturnoi spadshchyny ta vidrodzhenni dukhovnosti narodu [Activity of open-air museums in preserving cultural heritage and revival of people’s spirituality] [Conference proceedings] (pp. 33–34). Asotsiatsiia ukrainskykh etnolohiv [in Ukrainian].
Kryvoruchka, I. (2008, October 12). Zadlia muzyky – do Lvova (iz praktychnoho dosvidu roboty Muzychno-memorialnoho muzeiu Solomii Krushelnytskoi z nimetskomovnymy turystamy) [For music - to Lviv (from the practical experience of the of the Solomiya Krushelnytska Music and Memorial Museum with German-speaking tourists)]. In Muzei XXI stolittia: aktualni problemy sohodennia [The museum of the XXI century: current problems of the present] [Conference proceedings] (pp. 89–95). Novyi chas [in Ukrainian].
Kyrpan, A. (2008). Skansen - chas zupynyvsia, a zhyttia tryvaie [Skansen - time has stopped, but life goes on]. Karpaty. Turyzm. Vidpochynok, 2(26), 54–60 [in Ukrainian].
Mallard, T. (2022, 23 June). Ukraine: over 150 cultural sites partially or totally destroyed. UNESCO. https://www.unesco.org/en/articles/ukraine-over-150-cultural-sites-partially-or-totally-destroyed [in English].
Paliienko, M. (2008). Arkhivni tsentry ukrainskoi emihratsii (stvorennia, funktsionuvannia, dolia dokumentalnykh kolektsii) [Archival centers of Ukrainian emigration (creation, functioning, fate of documentary collections)]. Tempora [in Ukrainian].
Sterio, M. (2017). Individual Criminal Responsibility for the Destruction of Religious and Historic Buildings: The Al Mahdi Case. Case Western Reserve Journal of International Law, 49(1), 63–73. https://scholarlycommons.law.case.edu/jil/vol49/iss1/6 [in English].
Zippelius, A. (1974). Handbuch der europäischen Freilichtmuseen [Handbook of European open-air museums]. Rheinland-Verlag [in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.