Семантика героїчного образу в американській кінокультурі початку XXI століття

(на прикладі бойовиків і кінокоміксів)

Автор(и)

  • Микита Сурнін Інститут культурології Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0003-3768-5026

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303047

Ключові слова:

кінофільм, кінокультура, глядацька аудиторія, героїчний образ, супергерой, бойовик, кінокомікс

Анотація

Мета статті — розглянути особливість семантики героїчних образів в американській кінокультурі початку XXI століття на прикладі бойовиків і кінокоміксів. Результати дослідження. Установлено, що світ кінематографу та кінокультура насичені образами героїв, вони є основою більшості повнометражних фільмів. Проаналізовано, що творці бойовиків і кінокоміксів, як носії американської культури та менталітету, усвідомлено чи несвідомо втілювали в кіноперсонажах важливі для американців цінності. Наведено приклади дій героїв на екрані, які мають цілком відповідний цим цінностям сенс, а тлумачення способу дій героїв і вилучення цих сенсів дає змогу наочно побачити особливості культури США, цінності, норми й особливості світогляду американців у XXI столітті. Кіногерої XXI століття в американській кінокультурі мають більше можливостей (цифрових і технологічних) у боротьбі зі злом і несправедливістю. Висловлено припущення, що режисери американського масового кіно через образи кіногероїв передають на екрані ті соціальні проблеми, які обов’язково торкнуться душі глядача. За допомогою масового кінематографу США створюють для себе сприятливий, привабливий образ, прищеплюють американським і закордонним глядачам свої ідеї, які транслюють через улюблених кіногероїв. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше розглянуто аспекти та характеристики героїчних образів на прикладі бойовиків і кінокоміксів американської кінокультури на початку XXI століття. Висновки. Американські кінофільми засновані на красі дійових осіб, особистій привабливості, поліпшенні людей, їхній силі врятувати країну та світ загалом. Американські актори — це соціальний ідеал певних груп населення США, тому вони й не можуть бути замінені типажем, адже уособлюють риси образів героїв-рятівників і супергероїв. Семантика образів в американському кіно є простим і чітким поділом персонажів на «хороших» і «поганих», які втілюють добро та зло. По суті, образи героїв бойовиків і супергероїв кінокоміксів та моделі їхньої поведінки — це і є форми демонстрації еталонів справедливості, моралі, душевних переживань і прагнення досягти великих цілей.

Біографія автора

Микита Сурнін, Інститут культурології Національної академії мистецтв України

Магістр

Посилання

Avery-Natale, E. (2013). An Analysis of Embodiment among Six Superheroes in DC Comics. Social Thought & Research, 32, 71–106. http://dx.doi.org/10.17161/STR.1808.12434 [in English].

Baudrillard, J. (1986). Amérique [America]. B. Grasse [in French].

Blin-Rolland, A., Lecomte, G., & Ripley, M. (2017). Comics and Adaptation. European Comic Art, 10(1), 1–8. https://doi.org/10.3167/eca.2017.100102 [in English].

Borodina, N. V. (2018). Dylema utylitaryzmu v kinovsesviti Marvel [The dilemma of utilitarianism in the Marvel Universe]. Filosofski problemy humanitarnykh nauk, 2, 25–28 [in Ukrainian].

Ioannidou, E. (2013). Adapting superhero comics for the big screen: subculture for the masses. Adaptation, 6(2), 230–238. https://doi.org/10.1093/adaptation/apt004 [in English].

Kaplan, D. (2003). Ricoeur’s Critical Theory. State University of New York Press [in English].

Kosmatska, N. B. (2012a). Mova suchasnoho komiksu yak yavyshcha masovoi kultury [The language of the modern comic book as a phenomenon of mass culture]. Language & culture, 15(4), 15–20 [in Ukrainian].

Kosmatska, N. V. (2012b). Narys z istorii vynyknennia i stanovlennia zhanru komiksu [Sketch of the origine and formation of comics’ genre]. Visnyk of the Lviv University. Foreign Languages Series, 19, 141–147 [in Ukrainian].

Metison, R. (2016). Ya - lehenda [I am a legend]. Klub Simeinoho Dozvillia [in Ukrainian].

Quart, L., & Auster, A. (2018). American Film and Society Since 1945 (5th Ed.). Praeger [in English].

Smith, G. M., Andrae, T., Bukatman, S., & LaMarre, T. (2011). Surveying the World of Contemporary Comics Scholarship: A Conversation. Cinema Journal, 50(3), 135–147 [in English].

Troian, T. H. (2018). Formuvannia komiks-kultury: perevahy, funktsii, znachennia [The generation of a comic-culture: advantages, functions, values]. International scientific journal, 7(1), 22–26 [in Ukrainian].

Winder, R. (2020). Soft Power. The New Great Game. Little, Brown [in English].

Zadorozhna, O. (2015). Fentezi yak intermedialnyi zhanr [Fantasy as Intermediary Genre]. Literary Studies, 1(1), 154–161 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Як цитувати

Сурнін, М. (2024). Семантика героїчного образу в американській кінокультурі початку XXI століття: (на прикладі бойовиків і кінокоміксів). Питання культурології, (43), 182–193. https://doi.org/10.31866/2410-1311.43.2024.303047

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ