До питання історії розвитку художнього образу соціального плаката в Україні: періодизація, ключові етапи та методологічні основи

Автор(и)

  • Юрій Сосницький Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, Україна http://orcid.org/0000-0003-2463-6903

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318696

Ключові слова:

еволюція художнього образу, соціальний плакат, національна ідентичність, візуальна семантика, історичний контекст, культурні символи

Анотація

Метою статті є з’ясування історії розвитку художнього образу соціального плаката в Україні, визначення його ключових етапів і методологічних основ. Результати дослідження. У статті проаналізовано основні етапи розвитку українського соціального плаката, що відображають різні історичні періоди — від радянської доби до сучасності. Поглиблений аналіз демонструє еволюцію художніх образів і символіки під впливом соціокультурних змін, особливу увагу приділено темам патріотизму, соціальної мобілізації, громадської активності та критичного осмислення соціальних проблем, що стали ключовими мотивами візуальної мови плакатів. Виявлено візуальні прийоми та художні рішення, які сприяють формуванню національної ідентичності, відображають суспільні запити, зумовлені історичними, соціальними й політичними трансформаціями, і впливають на формування громадянської свідомості. Наукова новизна. У статті висвітлено роль соціального плаката як жанру, що здатний акумулювати і транслювати культурно-історичні змісти через символічні образи. Уперше в рамках комплексного підходу представлено порівняльний аналіз різних художніх періодів і стилів плаката, що сприяє глибшому розумінню змін у репрезентації соціальних питань у візуальному мистецтві. Практичне значення роботи полягає в можливості застосування її результатів для подальшого розроблення методологічних засад соціального плаката та розширення наукових знань з питань розвитку художніх форм у соціально значимих візуальних комунікаціях. Висновки. Український соціальний плакат відображає суспільні цінності та ідеали, що змінювалися в різні історичні періоди, формуючи багатогранний художній образ, здатний до соціального впливу та підтримки національної ідентичності в умовах історичних викликів.

Біографія автора

Юрій Сосницький, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Budnyk, A. V. (2015). Formuvannia natsionalnoi spetsyfiky ukrainskoho vydovyshchnoho plakatu kintsia ХІХ - pershoi tretyny XX stolit [Formation of national specifics of the Ukrainian spectacular Poster at the end of 19th - the first third of the 20th century]. Notes on art criticism, 28, 152–160 [in Ukrainian].

Bystriakova, V., Osadcha, A., & Hula, Ye. (2016). Plakat - yak zasib sotsialnoi reklamy [Poster as a means of social advertising]. Bulletin of the Lviv University. Series of Arts Studies, 17, 69–77. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/6110/1/20170503_301.pdf [in Ukrainian].

Holubets, O. (2022). Ukrainske mystetstvo XX stolittia [Ukrainian art of the twentieth century]. Kolir PRO. https://manusbook.com/9086_Ukrainian_Art [in Ukrainian].

Hryshchenko, V. V. (2011). Osoblyvosti dyzainu v mystetstvi plakata [Features of design in poster art]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 6, 138–140 [in Ukrainian].

Hula, Ye. P., Trykozenko, A., & Masych, I. (2023, April 27). Rol i rozvytok suchasnoho ukrainskoho plakatu v umovakh viiny [The role and development of the modern Ukrainian poster in wartime]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Actual problems of modern design] [Conference proceedings] (Vol. 2, pp. 62–64). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Khramova-Baranova, O. L. (2006). Deiaki storinky istorii rozvytku hrafichnoho dyzainu v Ukraini u XX st. ta yoho periodyzatsiia [ome pages of the history of graphic design development in Ukraine in the twentieth century and its periodization]. Naukovi pratsi. Istorychni nauky, 48(35), 131–134. https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/history/2006/48-35-25.pdf [in Ukrainian].

Kosiv, V. M. (2017). Op art v ukrainskomu radianskomu plakati: abstraktsiia i natsionalna identychnist [Op Art in Soviet Ukrainian Poster: Abstrac-tion and National Identity]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 6, 46–53 [in Ukrainian].

Kosiv, V. M. (2018). Ukrainskyi radianskyi plakat 1945–1989 rr.: stylistychni zminy natsionalnoi identyfikatsii [Soviet Ukrainian Poster from 1945–1989: Stylistic Changes of National Identification]. Notes on art criticism, 34, 89–95. https://doi.org/10.32461/2226-2180.34.2018.191125 [in Ukrainian].

Lahutenko, O. A. (2011). Ukrainska hrafika XX stolittia [Ukrainian graphics of the 20th century]. Hrani-T [in Ukrainian].

Ostapenko, N. V., Kolosnichenko, M. V., & Lutsker, T. V. (2022). Suchasnyi plakat yak riznovyd reklamy: vydy ta formaty nosiiv v riznykh kanalakh komunikatsii (na prykladi adaptyvnoho dyzainu plakata) [Modern poster as a variety of advertising: types and formats of media in different communication channels (on the example of an adaptive poster design)]. In M. V. Kolosnichenko (Ed.), Hrafichnyi dyzain v informatsiinomu ta vizualnomu prostori [Graphic design in the information and visual space] (pp. 212– 226). Kyiv National University of Technologies and Design. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/19962/1/GDIVP_mono_2022_P212-226.pdf [in Ukrainian].

Petrovska, Yu. (2024). Sotsialnyi plakat yak zasib komunikatsiinoho dyzainu v miskomu seredovyshchi [Social poster as a means of communication design in the urban environment]. Current Issues of the Humanities, 73(3), 75–80. https://doi.org/10.24919/2308-4863/73-3-11 [in Ukrainian].

Skliarenko, N. V., Kolosnichenko, O. V., Yezhova, O. V., Chuprina, N. V., Struminska, T. V., & Liu, Kh. (2023). Rozrobka reklamnoho plakatu yak aktualnoho zasobu adaptyvnoi vizualizatsii sotsialnykh problem [Development of an Advertising Poster as a Current Means of Adaptive Visualization of Social Problems]. Art and Design, 3, 120–139. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.3.10 [in Ukrainian].

Skliarenko, N., Romaniuk, O., & Kolosnichenko, M. (2022). Storitelinh u dyzaini vizualnykh komunikatsii: metody pobudovy dynamichnoho siuzhetu [Storytelling in visual communication design: the methods of dynamical plot creation]. Current Issues of the Humanities, 54(2), 102–108. https://doi.org/10.24919/2308-4863/54-2-15 [in Ukrainian].

Strus, A., & Melnyk, O. (2023). Plakat yak zasib komunikatsii u konteksti voiennykh podii KhKh st. [Poster as a means of communication in the context of military events of the 20th century]. Current Issues of the Humanities, 70(2), 107–112. https://doi.org/10.24919/2308-4863/70-2-14 [in Ukrainian].

Yakovliev, M. I. (Ed.). (2012). Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia [Essays on the history of Ukrainian design of the twentieth century]. Feniks. https://mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/_works-istor_design_text.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27

Як цитувати

Сосницький, Ю. (2024). До питання історії розвитку художнього образу соціального плаката в Україні: періодизація, ключові етапи та методологічні основи. Питання культурології, (44), 29–42. https://doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318696

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ