Особливості функціонування музейних інституцій у структурі культурних та креативних індустрій
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318724Ключові слова:
музей, культурні та креативні індустрії, креативна економіка, музейний продукт, культурна спадщина, актуалізація культурної спадщини, інноваційне та креативне музейне середовище, грантова підтримка музейного сектору, музейна аудиторіяАнотація
Мета статті — дослідити особливості та актуальні проблеми функціонування музеїв у структурі культурних і креативних індустрій з урахуванням зарубіжного досвіду та українських практик. Результати дослідження. З’ясовано, що дослідження музейної інституції в структурі культурних та креативних індустрій сприяє розв’язанню питань ефективної концептуальної, соціальної та комерційної присутності музею в сучасному соціокультурному та економічному просторі, зокрема за допомогою створення креативних продуктів і проєктів та розуміння того, що музей постійно розвивається. Доведено, що підґрунтя для розвитку сучасних креативних практик у музейній сфері створювалося протягом ХХ ст. Зазначено, що у ХХІ ст. у світі спостерігається потужний і динамічний розвиток музейного сектору в структурі культурних та креативних індустрій. Проаналізовано практики грантової підтримки музейного сектору. Розглянуто музейні заклади України як частину креативного і культурного секторів суспільства та одну з потужних сил модернізації країни. Наукова новизна полягає у визначенні на основі зарубіжного досвіду та українських практик особливостей функціонування музейних інституцій в умовах культурно-креативного середовища. У висновках наголошено на тому, що провідною тенденцією функціонування сучасних музеїв у структурі культурних та креативних індустрій є збільшення кількості споживачів музейного продукту через творче поєднання креативних підходів і новітніх технологій (методи управління, сміливі інтерпретації, фандрейзингові та комунікативні стратегії). Виокремлено важливі креативні напрями діяльності музейних інституцій, серед яких: створення нестандартних експозицій задля актуалізації колекцій; розширення спектра інструментів комунікації; створення інтерактивних музейних просторів; диджиталізація музейних об’єктів; формування нового покоління музейних менеджерів, здатних інноваційно управляти колекціями та їхньою презентацією.
Посилання
Bailey, Ch. (2018). Museums and creative industries: Case Studies from across Europe. NEMO Working Group Museums and Creative Industries. https://www.ne-mo.org/fileadmin/Dateien/public/NEMO_documents/NEMO_2018_Publication_Museums_and_Creative_Industries_Case_Studies_from_across_Europe.pdf [in English].
Bishop, C. (2012). Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso. https://selforganizedseminar.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/08/bishop-claire-artificial-hells-participatory-art-and-politics-spectatorship.pdf [in English].
Buheji, M. (2019). Museums and their role in resilient creative economy – the canadian experience. International Journal of Economics, Commerce and Management, 7(6), 26–45. https://www.researchgate.net/publication/333802487_Museums_and_their_Role_In_Resilient_Creative_Economy_-The_Canadian_Experience [in English].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2019, April 24). Pro zatverdzhennia vydiv ekonomichnoi diialnosti, yaki nalezhat do kreatyvnykh industrii [On approval of economic activities that belong to the creative industries] (Order No. 265). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265-2019-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Cameron, D. (1968). A viewpoint: the museum as a communication system and implications for museum education. Curator, 11(1), 33–40. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.1968.tb00883.x [in English].
Camilleri, P. (2018). Community and heritage in a post-museum context: conceptualising sense of place, space and identities in Bormla, Malta [Ph.D., University of Malta]. https://www.um.edu.mt/library/oar/handle/123456789/46425 [in English].
Dana, J. C. (1920). A Plan for a New Museum: A Plan for a New Museum, the Kind of Museum it Will Profit a City to Maintain. The Elm tree press [in English].
Desvallées, A. (Ed.). (1992). Une nouvelle muséologie pour le musée moderne [A new museology for the modern museum]. In Vagues: une anthologie de la nouvelle muséologie nouvelle muséologie [Vagues, an anthology of new museology] (Vol. 1, pp. 1–3). Éditions W., M. N. E. S. https://sfaf29133347fef88.jimcontent.com/download/version/1491495919/module/10944905495/name/Une%20nouvelle%20mus%C3%A9ologie.pdf [in French].
Fedorova, N. (2023). Muzei yak platforma kreatyvnykh industrii [Museums as platforms for the development of creative industries]. Theory and Practice of Intellectual Property, 6, 102–109. https://doi.org/10.33731/62023.293369 [in Ukrainian].
Insha Osvita. (n.d.). Nashi proiekty [Our projects]. Retrieved March 27, 2024, from https://insha-osvita.org/projects/ [in Ukrainian].
Krauss, R. E. (1985). The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. The MIT Press. https://monoskop.org/images/d/df/Krauss_Rosalind_E_The_Originality_of_the_Avant-Garde_and_Other_Modernist_Myths_1985.pdf [in English].
Liao, M. H. (2018). Museums and creative industries: The contribution of Translation Studies. The Journal of Specialised Translation, 29, 45–62. https://www.jostrans.soap2.ch/issue29/art_liao.pdf [in English].
Machková, N., & Adamcová, J. (2018). "Kulturní a kreativní" muzea. Úvod do problematiky ["Cultural and creative" museums. Introduction to the issue]. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce, 56(1), 37–44. https://doi.org/10.2478/mmvp-2018-0012 [in Czech].
Markiv, N. (2024, January 23). Muzei Khanenkiv staie dostupnishym dlia liudei z invalidnistiu [Environmental Museum as a Phenomenon of Modern Cultural Industries]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/93791/ [in Ukrainian].
Nogare, C. D., & Murzyn-Kupisz, M. (2021). Do museums foster innovation through engagement with the cultural and creative industries?. Journal of Cultural Economics, 45, 671–704. https://doi.org/10.1007/s10824-021-09418-3 [in English].
Norris, L., & Lankeline, V. (2017). Dopovid pro rozvytok sektoru kulturnoi spadshchyny v Ukraini [Report on the development of the cultural heritage sector in Ukraine]. https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/Subsector_report_Ua_ukrainian_Fin.pdf [in Ukrainian].
Novikova, H. (2019). Seredovyshchnyi muzei yak fenomen suchasnykh kulturnykh industrii [The Environmental Museum as a Phenomenon of Modern Cultural Industries]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Museology and Monumental Studies, 2(1), 26–36. https://doi.org/10.31866/2617-7943.2.1.2019.172516 [in Ukrainian].
Parkhomenko, I. (2019). Skladovi formuvannia popytu na kulturni iventy v Ukraini (na prykladi muzeiv) [Creating a demand for cultural events in Ukraine (on an example of museums)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Management of Social and Cultural Activity, 2(1), 134–154. https://doi.org/10.31866/2616-7573.1.2019.170662 [in Ukrainian].
Petrova, I. V. (2022). Kulturni ta kreatyvni industrii: problema vyznachen [Cultural and creative industries: the definition issue]. Issues in Cultural Studies, 39, 63–77. https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256902 [in Ukrainian].
Pletsan, Kh. (2022). Stanovlennia ta rozvytok instytutsiinoi spromozhnosti diialnosti kreatyvnykh industrii v Ukraini: kulturolohichnyi analiz [Establishment and development of institutional capacity of creative industries in Ukraine: a cultural analysis]. Culturological almanac, 3, 236–254. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.30 [in Ukrainian].
Simon, N. (2010). The Participatory Museum. Museum 2.0 [in English].
The European Museum of the Year Award (EMYA). (n.d.). Home. Retrieved January 4, 2024, from http://www.europeanforum.museum/en/ [in English].
Tsivatyi, V. H. (2022). Kulturni ta kreatyvni industrii u sferi muzeieznavstva i pamiatkoznavstva: novatsii muzeinoi pedahohiky [Cultural and creative industries in the field of museum studies and monument studies: innovations in museum pedagogy]. Kulturolohichnyi almanakh, 1, 47–50. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.1.15 [in Ukrainian].
Tubaltseva, V. (2017, 22 chervnia). Tim Viliams: "Kultura heneruie pryblyzno 4% VVP Ukraini i zabezpechuie bilshe robochykh mists, nizh budivelna haluz" [Tim Williams: "Culture generates about 4% of Ukraine’s GDP and provides more jobs than the construction industry"]. LB.UA. https://lb.ua/culture/2017/06/22/369805_tim_vilyams_kultura_generuie.html [in Ukrainian].
Ukrainian Cultural Foundation. (n.d.-a). Holovna [Home]. Retrieved March 27, 2024, from https://ucf.in.ua/ [in Ukrainian].
Ukrainian Cultural Foundation. (n.d.-b). Kulturna spadshchyna [Cultural heritage]. Retrieved March 27, 2024, from https://ucf.in.ua/m_programs/65674d1d76ddea02a5185612 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.