Вітубери як феномен сучасної медіакультури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318727

Ключові слова:

стримінг, трансмедіальність, аудіовізуальне виробництво, Hololive, Kizuna Ai, цифровий аватар, вітубинг, медіакультура

Анотація

Мета статті — систематизувати наявні відомості про функціонування вітуберів як феномену сучасної медіакультури. Результати дослідження. Розглянуто специфіку функціонування вітуберів у сучасній медіакультурі. Підкреслено важливість парасоціальних стосунків як чинника популярності вітуберів. Схарактеризовано вплив вітуберів як інфлюенсерів, зокрема в політичних питаннях. Виявлено, що основними джерелами естетики вітуберів є культура айдолів та інтернет-культура анонімних іміджбордів. Окреслено специфіку локального вітубингу на прикладі українського матеріалу. Наукова новизна полягає в тому, що уточнено термін «вітубер» в українському науковому дискурсі; вперше в науковій літературі розглянуто специфіку україномовного вітубінгу та звернено увагу на окреслене явище з погляду медіакультури. Висновки. Основними рисами вітуберів, яких вони набувають завдяки можливостям технологій, є анонімність і трансмедіальність. Анонімність дає змогу працювати з різними ідентичностями, створювати парасоціальні стосунки з аудиторією. Трансмедіальність дає змогу вітуберам функціонувати в медіапросторі поза звичайними стримами, що потенційно за умови набуття ними глобальної популярності може перетворити їх на важливих інфлюенсерів. Незалежні вітубери не сильно відрізняються від стримерів, тоді як специфіка корпоративних вітуберів є своєрідною через різноманіття контенту та експлуатацію культури японських айдолів. Український вітубинг формується з незалежних вітуберів; третина зі знайдених українських вітуберів виокремила LGBTQ+ як тег, що може вказувати на їхню ідентичність. Підкреслено необхідність подальшого вивчення контенту українських вітуберів для дослідження їхньої специфіки.

Біографії авторів

Євген Малюк, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

Кандидат культурології, доцент

Денис Вітковський, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

Старший викладач

Посилання

A.I.Channel. (2016, December 1). [Privetstvie] Priiatno poznakomitsia! Ia - Kizuna Ai ლ («` ლ) [[Greeting] Nice to meet you! I am Kizuna Ai ლ (“ ڡ` ლ)] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=NasyGUeNMTs [in Russian].

A.I.Channel. (2024, June 29). s h e e e e p [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=EEmgm61cQjE [in English].

AnthonyPadilla. (2021, March 31). I spent a day with VTUBERS [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=sLh43_4jw60 [in English].

Colp, T., & Deyo, N. (2020, December 22). The Vtuber Industry: Corporatization, Labor, and Kawaii. VICE. https://www.vice.com/en/article/akdj3z/the-vtuber-industrycorporatization-labor-and-kawaii [in English].

D’Anastasio, C. (2021, April 28). He’s a WWE Star and a Vtuber. Those Worlds Aren’t So Different. WIRED. https://www.wired.com/story/brennan-williams-mace-jibo-wwevtubing/[in English].

Dik, F. (2016). Chy mriiut androidy pro elektrychnykh ovets? [Do Androids Dream of Electric Sheep?] (T. Boiko, Trans.). Komubuk [in Ukrainian].

Gallennius, G., & Akil, S. A. (2024). Digital Diplomacy: Hololive Indonesia and Virtual Youtuber (Vtuber) as Indonesia’s New Public Diplomacy. Ilomata International Journal of Social Science, 5(1), 272–287. https://doi.org/10.61194/ijss.v5i1.1130 [in English].

Hakos Baelz. (n.d.). hololive. https://hololive.hololivepro.com/en/talents/hakos-baelz/ [in English].

Kizuna AI. (2021, April 12). Kizunaai no katsudō ni kansuru go hōkoku [Report on Kizuna Eye Activities]. https://kizunaai.com/news/others/1569/ [in English].

Kochar, V. (2023, August 28). Seiso Sisters: The Wholesome Side of VTubing. Dere★Project. https://dereproject.com/vtuber/seiso-sisters-the-wholesome-side-of-vtubing/ [in English].

Li, Y. (2023). Why does Gen Z watch virtual streaming VTube anime videos with avatars on Twitch? Online Media and Global Communication, 2(3), 379–403. https://doi.org/10.1515/omgc-2023-0030 [in English].

Lu, Z., Shen, C., Li, J., Shen, H., & Wigdor, D. J. (2021, May 8–13). More Kawaii than a Real-Person Live Streamer: Understanding How the Otaku Community Engages with and Perceives Virtual YouTubers. In CHI ‘21: Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Article 137, pp. 1–14). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3411764.3445660 [in English].

Most Super Chatted. (2024, September 14). Playboard. https://playboard.co/en/youtuberanking/most-superchatted-all-channels-in-worldwide-total [in English].

Nutt, C. (2013, February 24). Memories of Kenji Eno. Game Developer. https://www.gamedeveloper.com/design/memories-of-kenji-eno [in English].

Nyanners. (2016, May 17). [NSFW] Nyanners Reads Gelbooru Comments: Part 1 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3QYJh9Rjxps [in English].

Nyatasha Nyanners. (2024). Virtual YouTuber Wiki. https://virtualyoutuber.fandom.com/wiki/Nyatasha_Nyanners [in English].

Pashchenko, B., Kyrylova, O., Pavlenko, V., & Blynova, N. (2021). The implementation of a new pop cosmopolitanism concept in the process of mediatization of Japanese mass culture. Journal of Print and Media Technology Research, 10(3), 179–192. https://www.jpmtr.org/index.php/journal/article/view/29 [in English].

Ryall, J. (2023, September 15). Japan: Man married to fictional character fights for rights. https://www.dw.com/en/japan-man-married-to-fictional-character-fights-forrights/a-66820724 [in English].

Schmieder, R. (2024). Waiting for a face reveal that never comes? How VTubers challenge our understanding of influencer authenticity. Celebrity Studies, 15(2), 266–281. https://doi.org/10.1080/19392397.2024.2341602 [in English].

Stratos_Speedstar. (2024, July 6). Hololive Dodgers fiasco. Reddit. https://www.reddit.com/r/Hololive/comments/1dwux5w/hololive_dodgers_fiasco/ [in English].

Suan, S. (2021). Performing Virtual YouTubers: Acting Across Borders in the Platform Society. In M. Roth, H. Yoshida, & M. Picard (Eds.), Japan’s contemporary media culture between local and global. Content, Practice and Teory (pp. 187–222). CrossAsiaeBooks. https://doi.org/10.11588/crossasia.971.c12884 [in English].

Top games tagged vtuber. (n.d.). itch.io. https://itch.io/games/tag-vtuber [in English].

Ukrainian (Language). (n.d.). vTubie. https://vtubie.com/language/ukrainian/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27

Як цитувати

Малюк, Є., & Вітковський, Д. (2024). Вітубери як феномен сучасної медіакультури. Питання культурології, (44), 107–119. https://doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318727

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ