Реаліті-шоу та культурне виробництво: національна адаптація транснаціонального формату
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318732Ключові слова:
реаліті-шоу, культурне виробництво, транснаціональні телевізійні формати, неоліберальна політика, національна адаптація, символічна формаАнотація
Мета статті — з’ясування специфіки національної адаптації реаліті-шоу як транснаціонального телевізійного формату та вагомого чинника трансформації, як умов та практики телевиробництва, як символічних форм та соціокультурних уявлень на локально-національному рівні. Результати дослідження. Застосування методології культурного виробництва уможливило розгляд реаліті-шоу не тільки як аудіовізуальної жанроформи, а і як транснаціонального телевізійного розважального формату й символічної форми, що використовується адептами неоліберальної економіки для зміни культурного ландшафту країн та національної аксіосистеми. Доведено, що реаліті-шоу, навіть з урахуванням національної адаптації, реартикулюють місцеві культурні атрибути в межах чітко продиктованих норм і логіки символічно-культурного виробництва в транснаціональному телевізійному сценарії. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в статті вперше на прикладі Індії та України розглянуто реаліті-шоу як показник транснаціонального культурного капіталу та чинник трансформації умов і практики телевиробництва, що на національному рівні переорієнтовує соціокультурні уявлення глядачів. Висновки. Спроба поглянути на реаліті-шоу саме під таким кутом зору окреслює потенціал культуральних студій, що позначають точку відходу від популярних студій про реаліті-шоу та його соціальні наслідки, актуалізуючи методологію культурного виробництва та зосереджуючись здебільшого на виробничих практиках. Попри критичні оцінки, які пов’язують ідеологічне підґрунтя реаліті-шоу з неоліберальною соціальною ідеєю та допомагають концептуалізувати її як символічну форму дослідження, сам формат рідко виходить за межі текстової площини у виробничі контексти і практики. Це ще одна важлива прогалина, яка обмежує розуміння реаліті-шоу як «культурної технології», що розвиває підприємницьку культуру до рівня абстрактної сили, яка формує індивідуальні суб’єктності та може бути (критично) інтерпретована.
Посилання
Clissold, B. D. (2004). Candid camera and the origins of Reality TV: Contextualizing a historical precedent. In S. Holmes & D. Jermyn (Eds.), Understanding Reality television (Ch. 1, pp. 33–53). Routledge [in English].
Dovey, J. (2000). Freakshow: First person media and factual television. Pluto Press [in English].
Dubrofsky, R. E. (2011). Surveillance on reality television and Facebook: From authenticity to flowing data. Communication Theory, 21(2), 111–129. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2011.01378.x [in English].
Franco, J. (2008). Extreme makeover: The politics of gender, class and cultural identity. Television & New Media, 9(6), 471–486. https://doi.org/10.1177/1527476408323339 [in English].
Gupta, A. (2024, October 24). GEC ad volumes drop 6% in H1 2024: TAM AdEx. Exchange4media. https://www.exchange4media.com/media-tv-news/gec-advolumes-drop-6-in-h1-2024-tam-adex-report-138208.html [in English].
Hay, J. (2010). Too good to fail: Managing financial crisis through the moral economy of Realty TV. Journal of Communication Inquiry, 34(4), 382–402. https://doi.org/10.1177/0196859910390028 [in English].
Jermyn, D. (2004). This is about real people! Video technologies, actuality and affect in the television crime appeal. In S. Holmes & D. Jermyn (Eds.), Understanding Reality television (Ch. 3, pp. 71–90). Routledge [in English].
Kavka, M., & Weber, B. R. (2017). Introduction: Transnational gender cultures and reality TV. European Journal of Cultural Studies, 20(1), 3–9. https://doi.org/10.1177/1367549416640555 [in English].
Kozlovska, M., & Chorna, K. (2023). Adaptatsiia zarubizhnykh rozvazhalnykh teleprohram na ukrainskomu telebachenni [Content adaptation of foreign entertainment TV programmes on Ukrainian television]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, 49, 48–53. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293284 [in Ukrainian].
Kraidy, M. M. (2003). Glocalization: An international communication framework? The Journal of International Communication, 9(2), 29–49. https://doi.org/10.1080/13216597.2003.9751953 [in English].
McMurria, J. (2008). Desperate citizens and good samaritans: Neoliberalism and makeover reality TV. Television & New Media, 9(4), 305–332. https://doi.org/10.1177/1527476408315115 [in English].
Mikos, L. (2020). Transnational television culture. In S. Shimpach (Ed.), The Routledge Companion to Global Television (pp. 74–83). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315192468-8 [in English].
Moran, A. (1998). Copycat television: Globalization, program formats and cultural identity. University of Luton Press [in English].
Ouellette, L. (2010). Reality TV gives back: On the civic functions of reality entertainment. Journal of Popular Film and Television, 38, 66–71. https://doi.org/10.1080/01956051.2010.483347 [in English].
Reshetnik, H. I. (2024). Realiti-shou v konteksti «postdokumentalnoi» kultury: Krytyka tekstualnoho pidkhodu [Reality show in the context of – Post-Documentary. Culture: Critics of textual approach]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 64–70. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2024.313271 [in Ukrainian].
Sen, B. (2014). Big Brother, Bigg Boss: Reality Television as Global Form. In B. Sen & A. Roy (Eds.), Channeling cultures: Television studies from India (pp. 201–225). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198092056.003.0009 [in English].
van Keulen, J., Krijnen, T., & Bauwens, J. (2021). The logic of formatting: A case study on transnational television production. Journal of Popular Television, 9(3), 391–408. https://doi.org/10.1386/jptv_00064_1 [in English].
Wood, H., & Skeggs, B. (2004). Notes on ethical scenarios of self on British reality TV. Feminist Media Studies, 4(2), 205–208 [in English].
Zhang, X., Hasan, N. A. M., Yaakup, H. S., & Fang, N. C. (2023). From global to local: Examining the localization strategies of transnational format reality TV The Voice of China. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(8), 312–331. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v13-i8/17704 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.