Трансформація образу героя у візуальних практиках в українській культурі під впливом російсько-української війни
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318740Ключові слова:
образ героя, героїзація, російсько-українська війна, візуальні практики, візуалізація, національна ідентичність, «герой – антигерой»Анотація
Мета статті — дослідити вплив російсько-української війни на формування героїчного неоміфу та репрезентацію за допомогою візуальних практик образу героя, з яким сьогодні асоціюються процеси конструювання національної ідентичності. Результати дослідження. В умовах російсько-української війни, символічної еклектики, посилення ролі «медійно-візуальної мови» та медійного розмивання традиційних уявлень про героїчне можна спостерігати, що наразі в Україні відбувається відхід від романтизовано-ідеалізованої героїзації минулого та формування нового героїчного неоміфу, що підсилений національно-культурною інтерпретацією героїчного в медіапросторі країни та конструюється на підставі реальних героїчних вчинків здебільшого українських військових. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше розкрито особливості візуалізації сучасних героїв в умовах російсько-української війни. Висновки. Наголошено, що культурологічне осмислення цієї проблеми передбачає те, що увага творців візуальних практик більше концентрується не на культурних героях, а на харизматичних реальних людях, які не просто вписуються у героїчні наративи сучасної української культури, а і є їхніми співтворцями, як свого часу були козаки, бійці ОУН–УПА тощо. Візуалізація героїчних образів з використанням різних засобів (мурали, світлини, малюнки, меми, фільми, реклама тощо) чітко підкреслює, що на вершині нового пантеону українських героїв знаходяться ЗСУ, воїни-захисники, які є нащадками славетних предків часів Київської Русі, Козаччини та Української революції 1917–1921-х рр. Доведено, що візуалізація героїчного на сучасному етапі російсько-української війни виявляє та репрезентує контроверзу «герой – антигерой»: потужною метафорою та сильним образом українського героя є образ Кіборга, тоді як антигероєм постає російський військовий, який творить зло та безчинства у Бучі, Ізюмі, Маріуполі та інших українських містах.
Посилання
Berger, M. (2022, March 10). A majority of Ukrainians support armed resistance and oppose concessions to Russia, poll finds. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/10/ukraine-poll-majority-ukrainians-support-armed-resistanceoppose-concessions-russia-new-poll-finds/
Falkenhayner, N., Meurer, S., & Schlechtriemen, T. (Eds.). (2019). Editorial: Analyzing Processes of Heroization. Theories, Methods, Histories. helden. heroes. héros, 5, 5–9. https://www.sfb948.uni-reiburg.de/en/publications/ejournal/editions/specialissue5/editorial.html?page=1 [in English].
Feshchenko, R. (2022, June 9). Vysokyi riven natsionalnoi stiikosti. Sotsioloh Holovakha – pro te, yakymy staly ukraintsi za chas viiny y holovnu yikhniu vidminnist vid rosiian [High level of national resilience. Sociologist Golovakha on how Ukrainians have become during the war and their main difference from Russians]. NV. https://life.nv.ua/ukr/socium/chim-vidriznyayutsya-rosiyani-ta-ukrajinci-sociolog-pro-teshcho-viyavilaviyna-novini-ukrajini-50248594.html [in Ukrainian].
Holoborodko, O. O. (2024a). Audiovizualne konstruiuvannia heroia v suchasnykh media [Audiovisual construction of the hero in modern media]. In ΛΌHOΣ: Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences [Conference proceedings] (pp. 554–556). P.C. Publishing House. https://doi.org/10.36074/logos-29.03.2024.118 [in Ukrainian].
Holoborodko, O. O. (2024b). Heroizatsiia yak fenomen suchasnoi mediakultury [Heroization as a phenomenon of modern media culture]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 126–131. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302044 [in Ukrainian].
Horlach, P. (2022, November 21). Patron otrymav tytul pershoho u sviti "Psa Dobroi Voli" vid YuNISEF [Patron received the title of the world’s first "Goodwill Dog" from UNICEF]. Suspilne Kultura. https://suspilne.media/culture/321484-patron-otrimav-titul-persogou-sviti-psa-dobroi-voli-vid-unisef/ [in Ukrainian].
Hyunyoung, M. (2024). Beyond the call of duty: Reimagining military service through hero narratives in the US Army’s 'The Calling' campaign. Journal of Military Studies, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.2478/jms-2024-0002 [in English].
Kataieva, M. (2022, October 6). Kozaka Mamaia u mystetstvi pokazhut u stolytsi [Cossack Mamai in art will be shown in the capital]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/72338/ [in Ukrainian].
Khraban, T. (2021). Arkhetypichni aspekty obrazu heroia v suchasnomu ukrainskomu neinstytutsiinomu viiskovomu dyskursi [Archetypical aspects of the hero’s image in the contemporary ukrainian non-institutional military discourse]. Social Communications: Theory and Practice, 12(1), 83–97. https://doi.org/10.51423/2524-0471-2021-12-1-2 [in Ukrainian].
Kravchenko, O., Manych, N., & Fiedotova, N. (2022). Demonichni obrazy v suchasnii ukrainskii reklami [Demonic images in modern ukrainian advertising]. Obraz, 3(40), 84–93. https://doi.org/10.21272/Obraz.2022.3(40)-84-93 [in Ukrainian].
Kremen, V. H., & Ilin, V. V. (2020). Prezentatsiia vizualnoi hramotnosti v osvitnomu protsesi ta yii eksplikatsiia v kulturi myslennia [Presentation of visual literacy in the educational process and its explication in the culture of thinking]. Information Technologies and Learning Tools, 75(1), 1–13 [in Ukrainian].
Kuznietsova, T. V., & Podolian, A. V. (2023). "Khto trymaie tsei raion? – pes Patron!", abo yak vizualni obrazy poshyriuiut stratehichni naratyvy Ukrainy pid chas viiny ["Who guards this neighbourhood? – Patron the dog!": how visual imagery spreads Ukraine’s strategic narratives during the war]. Scientific notes of Taurida National V.I. Vernadsky University. Series: Philology. Journalism, 34(73), 6, 186–193. http://www.philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2023/6_2023/33.pdf [in Ukrainian].
Ladyhina, Yu. V. (2022). Kiborhy proty vatnykiv: hibrydnist, veponizatsiia informatsii ta mediatyzovana realnist usuchasnykh ukrainskykh filmakh pro viinu [Cyborgs vs. Vatniks: Hybridity, Weaponized Information, and Mediatized Reality in Recent Ukrainian War Films]. East/West: Journal of Ukrainian Studies, 9(1), 105–142. https://doi.org/10.21226/ewjus588 [in Ukrainian].
Lavreniuk, S. (2015, January 22). Pamiataimo! Pershi Heroi Nebesnoi Sotni [Let us remember! The first Heroes of the Heavenly Hundred]. Holos Ukrainy. http://www.golos.com.ua/article/2417 [in Ukrainian].
Lhuisset, E. (2023, September 23). ZSU vidtvoryly kartynu "Zaporozhtsi pyshut lysta turetskomu sultanovi" [The Armed Forces of Ukraine recreated the painting "Cossacks Write a Letter to the Turkish Sultan"]. Maximum. https://maximum.fm/zsu-vidtvorili-kartinuzaporozhci-pishut-lista-tureckomu-sultanovi-foto_n211346 [in Ukrainian].
Martsiichuk, Yu. I. (2013). Protsesy vizualizatsii v kulturi: suchasnyi doslidnytskyi kontekst [Processes of visualization in culture: modern research context]. Culture of Ukraine, 41, 29–36 [in Ukrainian].
National Institute for Strategic Studies. (2014, March 11). Shchodo informatsiinopsykholohichnoi skladovoi ahresii Rosiiskoi Federatsii proty Ukrainy (za rezultatamy podii 1-2 bereznia 2014 roku) [On the information and psychological component of the Russian Federation’s aggression against Ukraine (based on the events of March 1-2, 2014).]. https://niss.gov.ua/doslidzhennya/informaciyni-strategii/schodoinformaciyno-psikhologichnoi-skladovoi-agresii [in Ukrainian].
National Union of Journalists of Ukraine. (2023, October 3). Ukrainski voienachalnyky postaly na kartyni v obrazi kozakiv [Ukrainian military leaders appeared in the picture as Cossacks]. https://nsju.org/novini/ukrayinski-voyenachalnyky-postaly-na-kartynah-vobrazi-kozakiv/ [in Ukrainian].
Öztürk, M. A., & Kanca, L. (2022). Examining the Use of Heroism as a Method of Persuasion in the Great War Propaganda-The Case of United States of America Posters. ART/icle: Journal of Art and Design, 2(2), 87–109. https://doi.org/10.56590/stdarticle.1202551 [in English].
Pavlichenko, Ye. O. (2023a). Natsionalno-kulturnyi zmist v ob‘iektakh vizualnoi kultury: symvolika koloru suchasnykh patriotychnykh muraliv [National and Cultural Content in Visual Culture Objects: Colour Symbolism of Modern Patriotic Murals]. Culture and contemporaneity, 2, 33–38. https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2023.293741 [in Ukrainian].
Pavlichenko, Ye. O. (2023b). Osoblyvosti konstruiuvannia natsionalnoi identychnosti v suchasnii vizualnii kulturi Ukrainy [Features of constructed national identity in modern visual culture of Ukraine]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development, 47, 80–84. https://doi.org/10.35619/ucpmk.v47i.726 [in Ukrainian].
Pidkuimukha, L. (2019). Obraz "druha"/"voroha" v suchasnii ukrainskii voiennii dokumentalistytsi [The image of "Friend" and "Enemy" in the modern ukrainian military documentaries]. In Dialoh mov - dialoh kultur. Ukraina i svit [Dialog der Sprachen - Dialog der Kulturen : die Ukraine aus globaler Sicht] [Conference proceedings] (pp. 633–643). Open Publishing LMU. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21324 [in Ukrainian].
Pirun, V. (2022, December 31). V Ukraini zapustyly kampaniiu sotsialnoi reklamy "Zghurtovani" z viiskovymy ta veteranamy [Ukraine launched a social advertising campaign "United" with the military and veterans]. LB.ua. https://lb.ua/society/2022/12/31/540999_ukraini_zapustili_kampaniyu.html [in Ukrainian].
Smutok, B. (2023, November 10). Nova zirka sotsmerezh. Yak kit Syrskyi stav populiarnym ta "zasvityvsia" v "Dii" [The new star of social networks. How Syrsky the cat became popular and "lit up" in Diya]. Chas.News. https://chas.news/news/nova-zirkasotsmerezh-yak-kit-sirskii-stav-populyarnim-ta-zasvitivsya-v-dii-foto [in Ukrainian].
U Lutsku na bihbordakh rozmistyly svitlyny zahyblykh Heroiv [In Lutsk, pictures of fallen Heroes were placed on big boards]. (2023, August 24). Volyn Post. https://www.volynpost.com/news/226722-ulucku-na-bigbordah-rozmistyly-svitlyny-zagyblyh-geroiv-foto [in Ukrainian].
Vedernikova, I. (2024, July 15). Viina chy myr. Ukraintsi khochut povernuty kordony 1991 roku, ale chyimy rukamy? [War or peace. Ukrainians want to return the borders of 1991, but with whose hands?] ZN.UA. https://zn.ua/ukr/UKRAINE/vijna-chi-mir-ukrajintsikhochut-povernuti-kordoni-1991-roku-ale-chijimi-rukami-rezultati-sotsiolohichnohodoslidzhennja.html [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2023, April 29). U tsentri stolytsi ziavyvsia mural iz napysom "Slava Ukraini. Heroiam Slava" [A mural with the inscription "Glory to Ukraine. Glory to the Heroes"]. https://www.rada.gov.ua/news/Top-novyna/235843.html [in Ukrainian].
Voronik, D. (2016). U poshukakh universalnoho symvolu natsionalnoi identychnosti: obraz Kozaka Mamaia v ukrainskii kulturnii pamiati pochatku XXI st. [Searching for the universal symbol of national identity: the image of Cossack Mamay in the Ukrainian cultural memory in the early XXI the century]. Culture and contemporaneity, 2, 96–100 [in Ukrainian].
#VyshyiDlia Heroia: dopomozhit zberehty zhyttia ukrainskym voinam [#HigherForHero: help save the lives of Ukrainian soldiers]. (2018, November 13). Ukrainska pravda. https://life.pravda.com.ua/society/2018/11/13/234152/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.