Цифрова інклюзія в культурологічному дискурсі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.45.2025.325060

Ключові слова:

цифрова інклюзія, цифровий розрив, цифрові технології, культурні і креативні індустрії, культурологічний дискурс

Анотація

Мета статті — з’ясувати сутність цифрової інклюзії з погляду культурології, виявити виміри, що роблять вирішальний внесок у формування доступу людей до цифрових ресурсів і володіння ними. Для досягнення поставленої мети застосовано такі методи: аналіз, синтез, контент-аналіз, структурно-функціональний, узагальнення. Результати дослідження. Наголошено, що цифрова інклюзія — це акт надання окремим особам і спільнотам, зокрема особам з обмеженими можливостями, усіх необхідних ресурсів для використання цифрових технологій та отримання пов’язаних з ними можливостей. Акцентовано, що цифрова інклюзія є світоглядною універсалією, що дає змогу вибудовувати модель пропорційного доступу всіх сегментів споживацької аудиторії до культурного продукту та послуг. Наукова новизна. Виявлено виміри, що роблять вирішальний внесок у формування доступу людей до цифрових ресурсів і володіння ними, а також встановлено напрями і водночас переваги застосування цифрової інклюзії: забезпечення повноцінного життя, рушійна економічна трансформація, подолання соціальних викликів, сприяння інклюзивним, ефективним і підзвітним системам управління. Висновки. Підсумовано, що цифрова інклюзія в культурних і креативних індустріях — об’єктивна реальність сучасного гуманістичного громадянського суспільства, що передбачає трансформацію ціннісного ставлення до цифрової освіти всіх без винятку категорій громадян, необхідність оптимізації традиційних форм, методів і засобів реалізації доставлення культурного продукту/послуги до реципієнта та його поширення відповідно до інновацій ІКТ як ефективного інструментарію сучасних культурних і креативних індустрій, трансформацію системи навчання цифровим комунікаціям для всіх соціальних та вікових категорій громадян, професійну підготовку кадрів культурно-мистецької галузі для роботи в умовах цифрової інклюзії.

Біографія автора

Ірина Швець, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософії, асистент

Посилання

Acemoglu, D., & Robinson, J. A. (2012). Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. Random House. Copy at http://www.tinyurl.com/27cosoab [in English].

Bielikova, Yu. V., & Sorokina, H. V. (2021). Inkliuzyvni ta henderno-chutlyvi praktyky u reklamnii komunikatsii [Inclusive and gender-sensitive practices in advertising communication]. Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism, 32(71)1(3), 240–246. https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.1-3/39 [in Ukrainian].

Borg, K., & Smith, L. (2018). Digital inclusion and online behaviour: five typologies of Australian internet users. Behaviour and Information Technology, 37(4), 367–380. https://doi.org/10.1080/0144929X.2018.1436593 [in English].

Borg, K., Boulet, M., Smith, L., & Bragge, P. (2019). Digital Inclusion & Health Communication: A Rapid Review of Literature. Health Communication, 34(11), 1320–1328. https://doi.org/10.1080/10410236.2018.1485077 [in English].

Davydenko, H. (2023). Tsyfrova inkliuziia ta dostupnist: sotsialna didzhytalizatsiia [Digital Inclusion and Accessibility: Social Digitalization]. Tvory. https://doi.org/10.58521/978-617-552-348-3-2023-236 [in Ukrainian].

Dewan, S., & Riggins, F. (2005). The Digital Divide: Current and Future Research Directions. Journal of the Association for Information Systems, 6(12), 298–337. https://doi.org/10.17705/1jais.00074 [in English].

Didukh, S. M. (2020). Inkliuzyvnyi rozvytok ahroprodovolchykh vertykalno-intehrovanykh kompanii Ukrainy [Inclusive development of agri-food vertically integrated companies of Ukraine]. Astroprynt [in Ukrainian].

Eklund, K. (2012). Nordic capitalism: lessons learned. In The Nordic Way: Equality, Individuality and Social Trust (pp. 5–11). Swedish Institute [in English].

Flynn, S. (2022). Bridging the Age-based Digital Divide: An Intergenerational Exchange during the First COVID-19 Pandemic Lockdown Period in Ireland. Journal of Intergenerational Relationships, 20(2), 135–149. https://doi.org/10.1080/15350770.2022.2050334 [in English].

From Vision to Action: Explaining UNDP’s Digital Transformation Framework. (2023). UNDP. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-11/%5Bconcept%20note%5D%20digital%20transformation%20framework.pdf

Gann, B. (2019). Digital Inclusion and Health in Wales. Journal of Consumer Health on the Internet, 23(2), 146–160. https://doi.org/10.1080/15398285.2019.1608499 [in English].

Glossary of terms. (n.d.). MEDICI Digital Inclusion Community. Retrieved January 1, 2025, from https://digitalinclusion.eu/glossary-of-terms [in English].

Goodwin, A. L. (Ed.). (2012). Assessment for Equity and Inclusion: Embracing All Our Children. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203610848 [in English].

Jaeger, P. T., Bertot, J. C., Thompson, K. M., Katz, S. M., & DeCoster, E. J. (2012). The Intersection of Public Policy and Public Access: Digital Divides, Digital Literacy, Digital Inclusion, and Public Libraries. Public Library Quarterly, 31(1), 1–20. https://doi.org/10.1080/01616846.2012.654728 [in English].

Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2013). Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York University Press [in English].

Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky [Inclusive education: from basics to practice]. Atopol [in Ukrainian].

Kryklii, O. A. (2021). Rol osvity u podolanni tsyfrovykh rozryviv ta zabezpechenni tsyfrovoi inkliuzii [The role of education in bridging the digital divide and ensuring digital inclusion]. Scientific View: Economics and Management, 5(75), 33–40. https://doi.org/10.32836/2521-666X/2021-75-5 [in Ukrainian].

Leshchuk, H. (2021). Inkliuzyvna komunikatsiia yak instrument formuvannia inkliuzyvnoi kultury:terminolohichnyi analiz [Inclusive communication as a tool for the formation of inclusive culture: terminological analysis]. Social work and education, 8(3), 364–372. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.3.5 [in Ukrainian].

Lundahl, L. (2016). Equality, inclusion and marketization of Nordic education: Introductory notes. Research in Comparative and International Education, 11(1), 3–12. https://doi.org/10.1177/1745499916631059 [in English].

McAnelly, K., & Gaffney, M. (2019). Rights, inclusion and citizenship: a good news story about learning in the early years. International Journal of Inclusive Education, 23(10), 1081– 1094. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1629123 [in English].

Melnychuk, O., & Yaroshchuk, N. (2022, October 20). Mistse inkliuzyvnoi kultury v osvitnomu seredovyshchi [The place of inclusive culture in the educational environment]. In Inkliuzyvna osvita: ideia, stratehiia, rezultat [Inclusive education: idea, strategy, result] [Conference proceedings] (pp. 125–127). Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/27197/1/melnutuk.pdf [in Ukrainian].

Mokhniuk, R. S. (2022). Inkliuziia yak odyn z napriamiv stratehii rozvytku hromadianskoho suspilstva: chynnyk kulturotvorchosti [Inclusion as one of the directions of the civil society development strategy: a factor of cultural creation]. Issues in Cultural Studies, 39, 182–193. https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256926 [in Ukrainian].

Mori, C. K. (2011). Digital inclusion: are we all talking about the same thing? In J. Steyn & G. Johanson (Eds.), ICTs and Sustainable Solutions for the Digital Divide: Theory and Perspectives (pp. 45–64). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-61520-799-2.ch003 [in English].

National Telecommunications and Information Administration. (1999, July 8). Falling Through the Net: Defining the Digital Divide. https://www.ntia.doc.gov/report/1999/falling-through-net-defining-digital-divide [in English].

Nguyen, A. (2022). Digital Inclusion: Social Inclusion in the Digital Age. In P. Liamputtong (Ed.), Handbook of Social Inclusion: Research and Practices in Health and Social Sciences (pp. 265–279). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89594-5_14 [in English].

Population of global offline continues steady decline to 2.6 billion people in 2023. (n.d.). ITU: Committed to connecting the world. Retrieved January 1, 2025, from https://www.itu.int/en/mediacentre/Pages/PR-2023-09-12-universal-and-meaningful-connectivity-by-2030.aspx [in English].

Ragnedda, M., Ruiu, M. L., & Addeo, F. (2020). Measuring Digital Capital: An empirical investigation. New Media & Society, 22(5), 793–816. https://doi.org/10.1177/1461444819869604 [in English].

Real, B., Bertot, J. C., & Jaeger, P. T. (2014). Rural Public Libraries and Digital Inclusion: Issues and Challenges. Information Technology and Libraries, 33(1), 6–24. https://doi.org/10.6017/ital.v33i1.5141 [in English].

Rutherford, L., Singleton, A., Derr, L. A., & Merga, M. K. (2018). Do digital devices enhance teenagers’ recreational reading engagement? Issues for library policy from a recent study in two Australian states. Public Library Quarterly, 37(3), 318–340. https://doi.org/10.1080/01616846.2018.1511214 [in English].

Strover, S., Whitacre, B., Rhinesmith, C., & Schrubbe, A. (2020). The digital inclusion role of rural libraries: social inequalities through space and place. Media, Culture & Society, 42(2), 242–259. https://doi.org/10.1177/0163443719853504 [in English].

Yasenovska, M., & Zinenko, O. (2020). Krashchi praktyky inkliuzii [Best practices of inclusion]. http://fes.kiev.ua/n/cms/fileadmin/upload2/inclusion_booklet_zor-1_21.10.2020.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Як цитувати

Швець, І. (2025). Цифрова інклюзія в культурологічному дискурсі. Питання культурології, (45), 221–233. https://doi.org/10.31866/2410-1311.45.2025.325060

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ